Νέα εποχή στις υποβρύχιες ψηφιακές επικοινωνίες απο το NATO

Το NATO δημιούργησε το πρώτο πρότυπο ψηφιακών υποβρύχιων επικοινωνιών. Οι δορυφόροι και τα κινητά τηλέφωνα, που είναι κατασκευασμένα με διεθνή πρότυπα, βοηθούν τον κόσμο να επικοινωνήσει. Όμως η τεχνολογία επικοινωνιών που χρησιμοποιούμε στην στεριά δεν λειτουργεί το ίδιο καλά και υποθαλασσίως. Καθώς το 70 τοις εκατό της υδρογείου καλύπτεται από νερό, το NATO υποστήριξε την ερευνά για τη δημιουργία του πρώτου ψηφιακού προτύπου υποβρύχιων επικοινωνιών.
Φανταστείτε έναν δύτη να πλησιάζει στην επιφάνεια της θάλασσας ο οποίος ενημερώνεται για την παραπλήσια δραστηριότητα ταχύπλοων σκαφών, ή ένα υποβρύχιο να επικοινωνεί με έναν χερσαίο σταθμό διοικήσεως, ή ένα μη επανδρωμένο υποβρύχιο όχημα (UUV) να αποστέλλει προειδοποίηση σε μια εξέδρα άντλησης πετρελαίου για τον εντοπισμό μιας διαρροής -οι πιθανές εφαρμογές των υποβρύχιων επικοινωνιών είναι απεριόριστες.
Μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε πολλούς τομείς. Για την φύλαξη λιμανιών, τη ναυτική επιτήρηση, το εντοπισμό ναρκών, την καταγραφή των αιολικών πάρκων και αγωγών ή ακόμα και στην υποβρύχια αρχαιολογία.
Το Κέντρο Οργανισμού Επιστήμης και Τεχνολογίας (CMRE) για τις Ναυτικές Έρευνες και Δοκιμές του NATO ανέπτυξε ένα πρότυπο για τις υποβρύχιες ακουστικές επικοινωνίες με την ονομασία JANUS, το οποίο από την 24η Μαρτίου αναγνωρίστηκε ως πρότυπο του NATO από όλους τους Νατοϊκούς συμμάχους. Αυτό σηματοδοτεί την πρώτη φορά που ένα πρωτόκολλο υποβρύχιας ψηφιακής επικοινωνίας αναγνωρίστηκε σε διεθνές επίπεδο και ανοίγει το δρόμο για την ανάπτυξη πολλών συναρπαστικών εφαρμογών υποβρύχιων επικοινωνιών.
Ένα δίκτυο για τα θαλάσσια μη επανδρωμένα υποβρύχια οχήματα (UUV)
Το CMRE εργάζεται προς υποστήριξη των αποτελεσματικών υποβρύχιων δικτύων που θα παρέχουν στα UUV τη δυνατότητα να εργαστούν από κοινού και να αποστείλουν πληροφορίες πίσω στην έδρα τους (δείτε το ινφο-γράφημα παρακάτω σχετικά για τις Ψηφιακές Υποβρύχιες Δικτυωμένες Επικοινωνίες).
NATO_ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
“Τα UUV μπορούν να συμπεριφερθούν έξυπνα και να ενεργήσουν ως μια ομάδα”, είπε ο João Alves Κεντρικός Επικεφαλής Επιστήμης και Έργων στο CMRE. “Για παράδειγμα, ένα από τα UUV μπορεί να βρει κάποιο ενδιαφέρον στοιχείο και να καλέσει την υπόλοιπη ομάδα”.
Με την αποτελεσματική υποθαλάσσια επικοινωνία, αυτό μπορεί να γίνει με έναν αυτόνομο τρόπο, χωρίς να απαιτείται άμεση ανθρωπινή παρέμβαση. Αν χρειαστεί, η λειτουργία μπορεί να γίνει από τους μηχανικούς στην στεριά οι οποίοι ελέγχουν όλες τις επικοινωνίες από το επάκτιο σημείο ελέγχου. Η σύνδεση με την στεριά γίνεται μέσων πλωτών δικτυακών πύλεων στην επιφάνεια της θάλασσας εξοπλισμένες με ζεύξεις προς υποστήριξη των τοπικών πλατφορμών ή δορυφόρων.
“Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τις επιχειρήσεις ερευνάς και διάσωσης”, είπε ο John Potter, ένας επιστήμονας στο Γραφείο Στρατηγικής Εξέλιξης του CMRE. “Τα αυτόνομα οχήματα είναι σχετικά φτηνά και φυσικά και τα μη επανδρωμένα, όποτε μπορούν να αποσταλούν να κάνουν τις βρώμικες, επικίνδυνες εργασίες”.
“Είναι γνωστό ότι ο ήχος έχει επιπτώσεις στην θαλάσσια ζωή”, είπε ο João Alves. Έχοντας επίγνωση αυτού του κινδύνου, το Κέντρο εργάζεται μαζί με βιολόγους και άλλους επιστήμονες για την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος.
Μεγάλο μέρος αυτής της εργασίας πραγματοποιείται στο Επάκτιο Δίκτυο Παρατήρησης Ωκεανών, ή LOON. To LOON είναι μια εγκατάσταση δοκιμών, που έχει έδρα στο λιμάνι της Λα Σπέτσια στην Ιταλία το οποίο διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στα προγράμματα του NATO, πολλά εκ των οποίων εξελίσσονται σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Το CMRE χρησιμοποιεί το LOON για να εξελίξει και δοκιμάσει λύσεις επικοινωνιών που συνεισφέρουν στην προστασία και επιτήρηση των ωκεανών και ποταμών με υποβρύχια UUV.
ΥΠΟΒΡΥΧΙΟ
JANUS, το πρότυπο υποβρύχιας γλώσσας
Για να μπορούν να επικοινωνούν μεταξύ τους, τα υποβρύχια μέσα χρειάζονται κοινά πρότυπα. “Στον αέρα μπορούμε απλά να συνδέσουμε τις συσκευές μας σε οποιοδήποτε σημείο WiFi χωρίς να ανησυχούμε για την συμβατότητα”, είπε ο João Alves. “Μέχρι τώρα, δεν υπήρχε κάτι παρόμοιο ακόμα και εξ αποστάσεως για τον υποβρύχιο τομέα”.
Όπως και με τα βιομηχανικά προτυπα επικοινωνίας WiFi, ένα πρότυπο υποβρύχιας επικοινωνίας έπρεπε να καθοριστεί ώστε να διασφαλιστεί η διαλειτουργικότητα ανάμεσα στον εξοπλισμό διαφορετικών κατασκευαστών.
Την τελευταία δεκαετία, το CMRE εργαζόταν πάνω στην εξέλιξη του πρώτου παγκόσμιου πρωτοκόλλου υποβρύχιας επικοινωνίας, γνωστό ως JANUS, το οποίο πλέον είναι ένα εγκεκριμένο πρότυπο του NATO.
“Ο JANUS ήταν ο Ρωμαίος θεός που άνοιγε τις πύλες”, είπε ο John Potter. “Για αυτόν τον λόγο ονομάζεται JANUS, επειδή αυτή η γλώσσα ανοίγει την πύλη ανάμεσα σε δύο τομείς εφαρμογών, δυο διαφορετικών λειτουργικών προτύπων, μέσω των οποίων μπορούν να μιλήσουν”.
Εγκεκριμένο σε παγκόσμιο επίπεδο, το JANUS μπορεί να κάνει εφικτή την πολιτική και στρατιωτική, Νατοϊκή και μη Νατοϊκή διαλειτουργικότητα, παρέχοντας σε όλους μια κοινή γλώσσα με την οποία επικοινωνούν και διευθετούν την αναμεταξύ τους συνεργασία.
Το JANUS δοκιμάστηκε εκτενώς στην θάλασσα σε ασκήσεις που περιελάμβαναν αριθμό συνεργατών (πανεπιστήμια, βιομηχανίες και ερευνητικά ινστιτούτα) καλύπτοντας ένα φάσμα σεναρίων εφαρμογής του. Η στενή συνεργασία με τους συμμάχους του NATO ήταν ιδιαίτερα καρποφόρα στην ανάπτυξη του JANUS για χρήση στην περίπτωση που ίσως βελτιώσει την ασφάλεια των θαλάσσιων επιχειρήσεων.
Για παράδειγμα, το Ναυτικό της Πορτογαλίας εργάστηκε με το CMRE για να αναπτύξει νέα σχέδια για την υποστήριξη της ανταλλαγής σημαντικών πληροφοριών με τα υποβρύχια του (συνήθως αυτή είναι διαθέσιμη μόνο στην επιφάνεια μεσώ ασυρμάτου) όπως η τοποθεσία των παραπλεόντων πλοίων. Η ανταλλαγή ψηφιακών δεδομένων προς υποστήριξη των επιχειρήσεων στην περίπτωση ενός υποβρυχίου ατυχήματος είναι επίσης υπό ανάπτυξη.
Πηγή: cmre.nato.in

Σχόλια