ΗΠΑ: Ο επικεφαλής ελέγχου στρατιωτικων υλικών επικρίνει το F-35, είναι ελάχιστα ικανό για πτήσεις

Πυροβόλο: Αποτυχία.
Πτήση: Αποτυχία.
Λογισμικό: Αποτυχία.
Χρονοδιάγραμμα: Αποτυχία.
Προυπολογισμός: Αποτυχία.
Συν 270 ακόμα αποτυχίες.
Ο πλέον συνταξιούχος Δρ Μάκιλ Γκίλμορ, ο μέχρι προσφάτως διευθυντής ελέγχου και αξιολόγησης του Στρατού των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής (ΗΠΑ), δημοσίευσε την τελική αξιολόγηση για το πρόγραμμα του F-35, και είναι μια απόλαυση.
Στην αποχαιρετιστήρια έκθεση (PDF), με τη διασκεδαστική ημερομηνία της 1ης Απριλίου, ο Γκίλμορ καταγράφει λεπτομερώς μια σειρά από ζητήματα που παραμένουν με το 391 (και διαρκώς αυξανόμενων) δισεκατομμυρίων δολαρίων , πρόγραμμα, με τα πάντα, απο την επιχειρησιακή ετοιμότητα του ως την σχεδίαση της πτέρυγας, να μπαίνουν κάτω από το μικροσκόπιο.
«Οι υπηρεσίες έχουν ορίσει 276 ελαττώματα στις μαχητικές ικανότητες ως «κρίσιμα προς επιδιόρθωση» στο Block 3, όμως λιγότερα από τα μισά κρίσιμα ελαττώματα αντιμετωπίστηκαν με την απόπειρα διόρθωσης τους στο 3FR6» αναφέρει η έκθεση.
Ακόμα και το πιο αισιόδοξο σενάριο του Γκίλμορ σχετικά με τη Αρχική Επιχειρησιακή Δοκιμή και Αξιολόγηση (IOT&E) είναι ζοφερό: «Το πρόγραμμα δεν θα είναι έτοιμο για να αρχίσει την IOT&E ως τα τέλη του ημερολογιακού έτους (ΗΕ) 2018, το συντομότερο, ή πολύ πιθανόν στις αρχές του ΗΕ19. Στην πραγματικότητα, η IOT&E θα μπορούσε να καθυστερήσει ως το ΗΕ20, ανάλογα με την ολοκλήρωση των απαιτούμενων τροποποιήσεων της IOT&E».
Εξακολουθούν να παραμένουν «εκατοντάδες» κρίσιμα ελαττώματα απόδοσης και προβλήματα συντήρησης, αναφέρει η έκθεση. Ο Δρ Γκιλμορ αμφιβάλλει επίσης σχετικά με την ικανότητα του F-35A να πετύχει είτε ως ένα αεροσκάφος αέρος-αέρος ή αέρος-εδάφους.
Με μια ανάλυση της έκθεσης το Κέντρο Στρατιωτικών Μεταρρυθμιστικών Προγραμμάτων Straus, ξεδιαλέγει την έκθεση αναλυτικά.
Το πρόβλημα με την σχεδίαση της πτέρυγας καθιστά το F-35 μια πρόκληση για να πετάξει στην περιοχή γύρω από την ταχύτητα του ήχου, «όλες οι εκδόσεις του F-35 εμφανίζουν ανάρμοστα απαράδεκτη πτήση στις διηχητικές ταχύτητες, όπου οι αεροδυναμικές δυνάμεις του αεροσκάφους μεταβάλλονται ταχέως. Ιδιαίτερα, υπό συνθήκες αυξημένων «G», όταν το φορτίο πτέρυγας προκαλεί εντονότερα αποτελέσματα, οι πιλότοι κατονόμασαν τις πτητικές ικανότητες ως «ανάρμοστες», επισημαίνεται στην έκθεση.
Ως ένα αεροσκάφος εγγύς αεροπορικής υποστήριξης, η έκθεση του Δρ Γκιλμορ λέει, το ήλεκτρο-οπτικό σύστημα σκόπευσης υπονομεύεται από την χαμηλή ανάλυση και εμβέλεια. Αυτό σημαίνει ότι αν οι πιλότοι προσπαθήσουν να ξεχωρίσουν έναν επίγειο στόχο, χρειάζονται μια πρώτη προσέγγιση η οποία είναι πολύ κοντά για να χρησιμοποιηθούν τα καθοδηγούμενα όπλα, έτσι πρέπει να αποκαλύψουν την κάλυψή τους, ώστε να επιστρέψουν πίσω σε μια ασφαλή απόσταση πριν εξαπολύσουν την επίθεση.
Σε μια τέτοια περίσταση ένας πιλότος ίσως να επιλέξει το πυροβόλο, αλλά αυτή τη στιγμή, αυτό δεν λειτουργεί ακόμα.
Για να διατηρήσει την «αόρατη» κατατομή ραντάρ, το F-35A διαθέτει μια θύρα για να κρύψει το πυροβόλο. Ανοίγοντας τη θύρα για να πυροβολήσει με το πυροβόλο θέτει το αεροσκάφος εκτός στόχου –κάτι το οποίο πρέπει να διορθωθεί στο λογισμικό του αεροσκάφους.
Ναι σε αυτό το λογισμικό. Το λογισμικό του F-35 δέχεται επίσης κριτική, με τον Δρ Γκίλμορ να γραφεί ότι το 3FR6 που αποδεσμεύτηκε τον Δεκέμβριο δεν είναι αρκετά ώριμο για να «ολοκληρώσει τα υπόλοιπα σημεία της δοκιμής». Όπως επίσης και το θέμα της σκόπευσης με το πυροβόλο, η «υποδομή βολής αέρος-αέρος» παραμένει πίσω απο το χρονοδιάγραμμα. Ακόμη και αν το πυροβόλο ήταν λειτουργικό, δεν θα ήταν μια μεγάλη βοήθεια σε μια αποστολή υποστήριξης εδάφους, διότι, όπως σημειώνει το Straus, τα F-35 μπορούν να φορτωθούν μόνο με μερικές εκατοντάδες βλήματα (το A-10 Warthong μεταφέρει περισσότερα από 1000 βλήματα για το 30 χιλιοστών πυροβόλο του).
Οι πτητικές δοκιμές «συνεχίζουν να είναι μια πηγή σημαντικών ανακαλύψεων», σημειώνει ψυχρά η έκθεση: Υπάρχουν προβλήματα κόπωσης στην ουρά, ο εξοπλισμός συγκράτησης είναι καλός μόνο για μια προσνήωση, τα F-35A και F-35C παρουσιάζουν υπερβολικές θερμοκρασίες αέρος γύρω από τον κινητήρα, και η οριζόντια πτέρυγα της ουράς υπερθερμαίνεται σε πτήση 1,5 mach.
Το F-35C είναι επίσης προβληματικό όταν εξαπολύεται από αεροπλανοφόρο: «Οι κάθετες ταλαντώσεις κατά τη διάρκεια της εκτόξευσης του F-35C από τον καταπέλτη αναφέρθηκαν από τους πιλότους ως υπερβολικές, βίαιες και ως εκ τούτου είναι ένα θέμα ασφαλείας κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσιμης φάσης πτήσεων».
Richard Chirgwin
Απόδοση/Μετάφραση απο το theregister.co.uk για την Προέλαση.

Σχόλια