Ολοκληρώθηκε η εγκατάσταση του συστήματος αυτοπροστασίας ASPIS II στα F-16C/D Block 52+

Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που ταλαιπωρούσε την Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ) φαίνεται ότι επιλύθηκε με επιτυχία μετά από πολλά χρόνια [σχεδόν 15 ενώ υποτίθεται ότι θα παραλαμβάνονταν με το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου (EW: electronic warfare) ενσωματωμένο και λειτουργικό όπως ανέφεραν δηλώσεις του τότε υπουργού Εθνικής Άμυνας, Γιάννου Παπαντωνίου το… 2003] προσπαθειών.
Πιο αναλυτικά, μετά από 15 χρόνια αφότου υπογράφηκε η σύμβαση για την αγορά την κατασκευή και την εγκατάσταση του συστήματος αυτοπροστασίας ASPIS II (Advanced Self-Protection Integrated Suite ΙΙ) στα 60 μαχητικά τύπου F-16C/D Block 52+, η ΠΑ κατάφερε να επιλύσει τα προβλήματα που υπήρχαν σε αυτό το πρόγραμμα και να ολοκληρώσει την εγκατάσταση του συστήματος αυτοπροστασίας ASPIS II στα αεροσκάφη F-16C/D Block 52+, το καλοκαίρι που μόλις πέρασε.
Η εξέλιξη αυτή είναι πάρα πολύ σημαντική, αφού μετά από τις προσπάθειες των ηγεσιών και των στελεχών της ΠΑ, η εκκρεμότητα αυτή επιλύθηκε και πλέον το σύνολο των μαχητικών τύπου F-16C/D διαθέτουν σύστημα αυτοπροστασίας. Κάτι είναι και αυτό, παρότι σε μια 15ετία η πρόοδος στον τομέα του ηλεκτρονικού πολέμου είναι ραγδαία…
Το πρόγραμμα αγοράς, κατασκευής και εγκατάστασης του συστήματος αυτοπροστασίας ASPIS II στα τότε 60 τύπου F-16C/D Block 52+ που η ΠΑ είχε παραγγείλει στα τέλη της δεκαετίας του 1990 ξεκίνησε στις 9 Απριλίου του 2003, με την υπογραφή της σύμβασης συνολικού ύψους 242 εκατ. δολαρίων, μεταξύ της αμερικανικής εταιρείας Raytheon και του ελληνικού υπουργείου Εθνικής Άμυνας και την ενεργοποίησης της συγκεκριμένης σύμβασης στις 23 Σεπτεμβρίου 2003.
Η σύμβαση προέβλεπε την έναρξη της εγκατάστασης των πρώτων συστημάτων ASPIS II τον Απρίλιο του 2006 δηλαδή 31 μήνες μετά την ενεργοποίηση της σύμβασης και την ολοκλήρωση των εργασιών τον Ιούνιο του 2007, άρα τον 45ο μήνα από την ημερομηνία ενεργοποίησης της σύμβασης.
Η σύμβαση περιελάμβανε την προμήθεια και την εγκατάσταση 60 συστημάτων ASPIS II σε 40 μαχητικά F-16C Block 52+ και 20 διθέσια μαχητικά F-16D Block52+ καθώς και την αναβάθμιση του συστήματος αυτοπροστασίας ASPIS I της εταιρείας Litton που είχε παραγγελθεί το Ιούνιο του 1993 για να τοποθετηθεί στα 80 F-16C/D Block 30/Block 50, τα οποία είχαν παραγγελθεί στα μέσα της δεκαετίας του 1980 και στις αρχές της δεκαετίας του 1990 αντίστοιχα.
Το σύστημα ASPIS II αποτελεί μια νέα βελτιωμένη έκδοση του αρχικού συστήματος αυτοπροστασίας τύπου ASPIS I, το οποίο είχε αποκτηθεί από την ίδια αμερικανική εταιρεία σε προγενέστερο χρόνο για να εξοπλίσει τα 40 F-16C/D Block 30 και 40 F-16C/D Block 50 που η ΠΑ διέθετε τότε.
Το σύστημα αυτοπροστασίας ASPIS I αν και είχε παραδοθεί στην ΠΑ το 1995, η εγκατάσταση και οι δοκιμές του επί των F-16C/D Block 30 και ακολούθως στα F-16C/D Block 50 υλοποιήθηκαν με επιτυχία την περίοδο 1997-1998 για να ακολουθήσει η εγκατάσταση του συστήματος στα υπόλοιπα αεροσκάφη.
Το σύστημα ASPIS I περιλαμβάνει το σύστημα προειδοποίησης απειλών (RWR) τύπου AN/ALR-66(VH)1 της General Instrument, (πρόκειται για αναβαθμισμένη έκδοση του AN/ALR-66(VE) της ιδίας εταιρίας, που ήδη διέθεταν τα αεροσκάφη A-7H, MIRAGE F-1CG, F-4E και RF-4E της ΠΑ).
Επίσης, τον διανομέα αεροφύλλων / θερμοβολίδων ΑΝ/ALE-47 και 33 παρεμβολείς τύπου AN/ALQ-187 και παρα το γεγονός ότι οι δοκιμές του συστήματος επί των F-16C/D Block 30 ολοκληρώθηκε τον Μάιο του 1998 η τότε κυβέρνηση έκρινε ότι το ASPIS I έπρεπε να εκσυγχρονιστεί σε συνδυασμό με την αγορά και εγκατάσταση του συστήματος ASPIS II στα 60 νέα αεροσκάφη.
Το σύστημα ASPIS II περιλαμβάνει το σύστημα προειδοποίησης απειλών (RWR) τύπου AN/ALR-93(V) της Northrop Grumman Defensive Systems Division, τον παρεμβολέα ΑΝ/ALQ-187 της Raytheon και τον διανομέα αεροφύλλων/θερμοβολίδων ΑΝ/ALE-47 της BAE Systems, καθώς και σύστημα προηγμένων ψηφιακών ραδιοσυχνοτήτων (RF) με ικανότητα αποθήκευσης.
Από την άλλη πλευρά, η αναβάθμιση του συστήματος αυτοπροστασίας ASPIS I περιελάμβανε την αγορά επιπλέον 29 παρεμβολέων AN/ALQ-187 και την αναβάθμιση των εναπομεινάντων 32 υπαρχόντων παρεμβολέων AN/ALQ-187 με ικανότητα ψηφιακής μνήμης RF. Στόχος της νέας σύμβασης ήταν ολόκληρος ο στόλος των F-16C/D της ΠΑ να είναι εξοπλισμένος με τις ικανότητες του συστήματος ASPIS II.
Η πορεία όμως του προγράμματος δεν ήταν τόσο ευνοϊκή για την ΠΑ αφού η εταιρεία Northrop Grumman αντιμετώπισε το 2006 προβλήματα με το σύστημα προειδοποίησης απειλών (RWR) τύπου AN/ALR-93(V) λόγω της τεχνολογικής αναβάθμισης του αισθητήρα με την αντικατάσταση του αναλογικού δέκτη από ψηφιακό κάτι που η σύμβαση προβλέπει και για το αντίστοιχο σύστημα που εξοπλίζει τα μαχητικά F-16C/D Block 30 / Block 50.
Σύμφωνα με ενημέρωση της Βουλής από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας τον Μάρτιο του 2010, η υλοποίηση του προγράμματος παρουσίασε σημαντικές καθυστερήσεις που οφείλονται στις δυσκολίες που αντιμετώπισε η ανάδοχος εταιρεία στην ανάπτυξη του συστήματος και στην επίτευξη των χαρακτηριστικών και επιδόσεων που περιγράφονται στη σχετική σύμβαση.
Τελικά μετά από σχεδόν 15 χρόνια από την ενεργοποίηση της σύμβασης για το σύστημα αυτοπροστασίας ASPIS II, τα τεχνικά προβλήματα που υπήρχαν επιλύθηκαν, οι δοκιμές ολοκληρώθηκαν και η ΠΑ κατάφερε να εγκαταστήσει και να ολοκληρώσει το σύνολο των συστημάτων στα 55 μαχητικά F-16C/D Block 52+.
Η ολοκλήρωση κατέστησε τα συγκεκριμένα αεροσκάφη εφάμιλλα των 30 F-16C/D Block 52Μ στον τομέα του ηλεκτρονικού πολέμου, συγκροτώντας ένα ομοιογενή στόλο αεροσκαφών, ο οποίος μετά το 2021, αν όλα πάνε καλά, θα εκσυγχρονιστεί στο επίπεδο F-16V Block 70/72.

Σχόλια