Kανείς δεν θα ήθελε αντίπαλο την Ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία

O επικεφαλής της Ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας (IAF), στρατηγός Αμίρ Εσχέλ, στις 21 Μαΐου 2014 κατά τη διάρκεια ενός συνεδρίου στο Ινστιτούτο Στρατηγικών Αεροδιαστημικών Μελετών Φίσερ (Fisher Institute for Air and Space Strategic Studies), υπογράμμισε τις νέες δυνατότητες δύναμης πυρός της αεροπορικής δύναμης του Ισραήλ. Για να δείξει την πρόοδο που επιτεύχθηκε έως σήμερα, ο Αμίρ Εσχέλ σύγκρινε τη νέα αποτελεσματικότητα της IAF με άλλες πολεμικές επιχειρήσεις των τελευταίων ετών.

«Έχουμε μια άνευ προηγουμένου επιθετική ικανότητα που μας επιτρέπει να χτυπήσουμε με ακρίβεια χιλιάδες στόχους μέσα σε μια μέρα», είπε ο Ισραηλινός στρατηγός. «Έχουμε διπλασιάσει τις ικανότητές μας δύο φορές τα τελευταία δύο χρόνια. Μέχρι το τέλος του 2014 θα δούμε μια βελτίωση της τάξεως του 400% στις επιθετικές δυνατότητες μας σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν, ως αποτέλεσμα μιας μακράς διαδικασίας βελτίωσης».

Ο ίδιος δήλωσε ότι οι αεροπορικές επιδρομές που πραγματοποίησαν τα αεροσκάφη της IAF σε μια περίοδο τριών ημερών κατά τη διάρκεια του πολέμου του 2006 με τη λιβανική πολιτοφυλακή Χεζμπολάχ θα μπορούσαν τώρα να επιτευχθούν μέσα σε 24 ώρες και ότι οι 1.500 βομβαρδισμοί που πραγματοποιήθηκαν μέσα σε μια βδομάδα κατά τη διάρκεια της επιχείρησης «Πυλώνας της Άμυνας» εναντίον των μαχητών στη Λωρίδα της Γάζας το Νοέμβριο του 2012, θα λάβει τώρα 12 ώρες.

«Πιστεύω ότι οι δυνατότητές μας είναι μόλις δεύτερες, μετά τις Ηνωμένες Πολιτείες, τόσο από επιθετική, όσο και από αμυντική άποψη», είπε ο Ισραηλινός στρατωτικός.

Αξιωματούχοι της IAF αρνήθηκαν να αποκαλύψουν ποιες συγκεκριμένες αναβαθμίσεις επέτρεψαν μια τέτοια ταχεία αύξηση της δύναμης πυρός, αλλά ορισμένες πηγές λένε ότι τα νέα συστήματα που έχουν προστεθεί στα μαχητικά πολλαπλού ρόλου F-15 και F-16 της IAF έχουν δημιουργήσει δυνατότητες που πριν από 15 χρόνια ήταν στον κόσμο της φαντασίας.

Αυτό σημαίνει ότι ένα αεροσκάφος μπορεί να χτυπήσει πολλαπλούς στόχους, επιτρέποντας ουσιαστικά να πραγματοποιεί αποστολές χερσαίας επίθεσης που στο παρελθόν θα απαιτούνταν αρκετά αεροσκάφη. Η αυξημένη διαθεσιμότητα των όπλων stand-off σημαίνει επίσης ότι οι στόχοι μπορούν να βομβαρδιστούν από μεγαλύτερες αποστάσεις.

Ο επικεφαλής της IAF δήλωσε ότι «το Ισραήλ δεν μπορεί να αντέξει μακράς διάρκειας επιθέσεις. Πρέπει να κερδίσουμε γρήγορα. Ένα σύντομο χρονικό διάστημα, κατά τη γνώμη μου, αποτιμάται σε λίγες ημέρες. «Δεν πιστεύω στη διεξαγωγή μακράς διάρκειας [ενός μηνός] πολέμων», σημείωσε ο στρατηγός.

Υποστήριξε ότι η ακριβής δύναμη πυρός και η ποιότητα είναι η κύρια μεταβλητή για την επίτευξη της νίκη. Για να γίνει αυτό, είπε ο Ισραηλινός επικεφαλής, «δεν είναι αρκετό να έχουμε μόνο την τεχνική ικανότητα - θα πρέπει να υιοθετήσουμε μια προσέγγιση. Μιλάμε για μια επιχείρηση με την χρήση όλης της δύναμης. Όλη η αεροπορική δύναμη, που να καλύπτει όλα από την έναρξη της επίθεσης, σε μια προσπάθεια προκειμένου να συντομεύσει όσο το δυνατόν ο πόλεμος».

Γαιτί είναι η Ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία η 2η ισχυρότερη στον κόσμο;

Το Ισραήλ μπορεί να φτάσει στην προγραμματισμένη πλήρη πολεμική δύναμη του μέσα σε περίπου 96 ώρες και στη συνέχεια μπορεί να επεκτείνει σημαντικά το αρχικό αριθμό της κινητοποίησης του προσωπικού και των οπλικών συστημάτων της στρατιωτικής του δύναμης μέσα σε μόλις τρεις επιπλέον εβδομάδες.

Η εκτιμώμενη διάταξη μάχης και η απογραφή των μαχητικών αεροσκαφών της Διοίκησης Πολεμικής Αεροπορίας και Δυνάμεων Διαστήματος των Ισραηλινών είναι σε θέση να παράγει μοναδικά - υψηλά - ποσοστά εξορμήσεων αεροσκαφών ανά ημέρα. Αυτό αντανακλάται από το γεγονός ότι όταν κινητοποιηθεί πλήρως η δύναμη, χρησιμοποιεί ένα συνδυασμό ενεργών, έκτακτης ανάγκης, και άλλων εφεδρικών πληρωμάτων, ανεξάρτητα από το βαθμό.

Για πάνω από είκοσι χρόνια η IAF έχει επανειλημμένα μια αναλογία πληρωμάτων προς αεροσκαφών από περίπου 2,5: 1. Αυτό της επιτρέπει να εκμεταλλευτεί στο έπαρκο τις δυνατότητες των ιδιαίτερα τροποποιημένων και πολύ προηγμένων, αξιόπιστων, παντός καιρού, πολλαπλών ρόλων τέταρτης γενιάς μαχητικών αεροσκαφών F-15 και F-16.

Τα σχέδια κατάρτισης της Ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας προβλέπουν σε πολεμική περίοδο 7 εξόδους ανά ημέρα για κάθε F-16, 5 εξόδους ανά ημέρα για κάθε F-15 και 4 εξόδους ανά ημέρα για κάθε Α-4 ή άλλο κινητοποιημένο αεροσκάφος τρίτης γενιάς. Όλες αυτές οι εξορμήσεις είναι σχεδιασμένες χωρίς την δυνατότητα του εναέριου ανεφοδιασμού. Για μικρές προ-προγραμματισμένες περιόδους, αυτές οι ημερήσιες τιμές εξόρμησης μπορούν να αυξηθούν κατά περίπου 30%. Εν αντιθέσει με τις περισσότερες άλλες εθνικές αεροπορικές δυνάμεις, οι τρεις μοίρες Α-4 και F-16A/B προκεχωρημένης εκπαίδευσης και επιχειρησιακής επαγωγής σε μονάδες έχουν όλες εν καιρώ πολέμου επιχειρησιακούς ρόλους, όπως και το σύνολο του αποθεματικού των αεροσκαφών.

Στην IAF η περίπτωση μιας περιορισμένης αεροπορικής επιδρομής (μία έξοδος ανά αεροσκάφος), δεν υφίσταται κατ 'ανάγκη η πλήρη κινητοποίηση. Ως εκ τούτου, αυτού του είδους οι αποστολές διενεργούνται με την ελάχιστη στρατηγική προειδοποίηση - μέγιστη λειτουργική έκπληξη.

Περίπου το ήμισυ του συνόλου της κινητοποιημένης δύναμης των πληρωμάτων θα πρέπει να ολοκληρώσει έναν ολόκληρο κύκλο εργασίας, προκειμένου να δημιουργηθεί η υποδομή για συνεχείς επιχειρήσεις 24/7. Ως εκ τούτου εκτιμάται από Βρετανούς αναλυτές ότι θα χρειαστούν περίπου 48 ώρες επιπλέον για την IAF για να επιτευχθεί η πλήρης απόδοση μετά την ολοκλήρωση της κινητοποίησης του προσωπικού.

Όλα τα F-15C, και περίπου το μισό του στόλου των F-15A, έχουν αναβαθμιστεί για να μεταφέρνουν σύμμορφες δεξαμενές καυσίμου (CFT). Αυτά τα μονοθέσια F-15 μπορεί να διεξάγουν αποτελεσματικά αποστολές αέρος-εδάφους, συμπεριλαμβανομένης της παράδοσης των πυρομαχικών της κατηγορίας JDAM και άλλα είδη με ακρίβεια κατευθυνόμενα πυρομαχικά της κατηγορίας PGM. Τα διθέσια F-15B/D και F-16D είναι πολλαπλού ρόλου μαχητικά αεροσκάφη.

Σχεδόν κάθε μαχητικό αεροσκάφος που χρησιμοποιείνται από το Ισραήλ έχει τροποποιηθεί για να λειτουργεί με ασυνήθιστα μεγάλο μέγιστο βάρος απογείωσης. Αυτό επιτρέπει στα ισραηλινά αεροσκάφη να εκτελούν τις αποστολές τους με εξαιρετικά μεγάλα εξωτερικά φορτία καυσίμου και πυρομαχικών. Οι κινητήρες των τζετ τέταρτης γενιάς του Ισραήλ μπορούν όλοι να λειτουργήσουν κατά διάρκεια του πολέμου στο μέγιστο δυνατό βαθμό, αυξάνοντας έτσι την ώθηση τους, αν και έτσι το χρονικό διάστημα μεταξύ των επισκευών μειώνεται. Τα αεροσκάφη της IAF είναι επίσης εφοδιασμένα με συστήματα αιχμής ηλεκτρονικού πολέμου.

Το Ισραήλ διαθέτει σήμερα περίπου 287 πολλαπλού ρόλου F-15A/B/C/D/Ι και F-16C/D/I, όλα ικανά να διεξάγουν εν καιρώ πολέμου αποστολές κρούσης σε μια ακτίνα από περίπου 2.000 χιλιόμετρα, χωρίς ανεφοδιασμό εν πτήσει. Λόγω της υψηλής αναλογίας του ιπτάμενου προσωπικού ανά αεροσκάφος, το καθένα από αυτά τα αεροσκάφη είναι σε θέση να διεξάγει ανά ημέρα 3 αποστολές μεγάλης εμβέλειας, με την κάθε αποστολή διάρκειας από 5 έως 6 ώρες ανά ημέρα.

Με βάση την απογραφή του παρόντος υλικού, οι ημερήσιες τιμές εξόρμησης των Ισραηλινών είναι σύμφωνα με συντηρητικές εκτιμήσεις σε μια πλήρως κινητοποιημένη αεροπορική δύναμη 700 έξοδοι μεγάλης διάρκειας και πολλαπλών αποστολών την ημέρα, ενώ ταυτόχρονα έως και 1.200 έξοδοι μικρής εμβέλειας σε καθημερινή βάση. Με βάση την προηγούμενη ισραηλινή πολεμική εμπειρία εκτιμάται ότι έως το 80% αυτών των εξόδων μπορεί να είναι αποστολές αέρος-εδάφους (στο ποσοστό αυτών δεν συμπεριλαμβάνεται η δυνατότητα άφεσης βαρέων βομβών από τα C-130).

Για τις αποστολές μεγάλης εμβέλειας ο αριθμός των καθημερινών εξόδων θα μπορούσε να αυξηθεί περαιτέρω με τη χρήση των F-16A/B με ικανότητα ανεφοδιασμού εν πτήσει ή την κινητοποίηση του στόλου των F4-2000, ή με τη μείωση του αριθμού των αεροσκαφών υψηλής απόδοσης στο επιχειρησιακό αποθεματικό.

Η IAF διατηρεί στα αποθέματα της πυρομαχικά που της επιτρέπουν να διεξάγει για έναν μήνα πολεμικές επιχειρήσεις υψηλής έντασης. Εκτιμάται ότι το Ισραήλ διατηρεί έναν κατάλογο από πάνω από 25.000 PGM, καθώς και τουλάχιστον 50.000 συμβατικές μη κατευθυνόμενες βόμβες και πυρομαχικά διασποράς.

Το Ισραήλ χρησιμοποιεί ένα από τα πιο προηγμένα συστήματα διοίκησης, ελέγχου, επικοινωνιών, υπολογιστών, συλλογής πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης (C4ISR) στον κόσμο, για να διαχειρίζεται και να ελέγχει αυτήν την τεράστια εναέρια ικανότητα προβολής δύναμης. Αυτό περιλαμβάνει πολλαπλές διελεύσεις ανά ημέρα από τους δορυφόρους επιτήρησης, αερόστατα με τριδιάστατα (3D) ραντάρ αναζήτησης, μια ποικιλία άλλων δεδομένων και βοηθημάτων επιτήρησης σε πραγματικό χρόνο, ψηφιακά ηλεκτρο-οπτικά (ΕΟ) ατρακτίδια και ραντάρ συνθετικού διαφράγματος (SAR), και τα δύο με δυνατότητες εκτίμησης για την έκταση των ζημιών του βομβαρδισμού σε πραγματικό χρόνο και με εν πτήσει ικανότητες επαναστόχευσης, με συστήματα δορυφορικών επικοινωνιών και ανταλλαγή δεδομένων και εικόνων εν πτήσει.

Επιπλέον, η κατασκευή ενός ασυνήθιστα μακρύ διαδρόμου 3,9 χιλιομέτρων και αρκετά μεγάλου σε πλάτος, δίπλα στα υπόστεγα στην αεροπορική βάση Νεβατίμ, μπορεί να σχετίζεται με την ανάπτυξη ενός μέχρι σήμερα εντελώς άγνωστου και μεγάλης εμβέλειας αεροσκάφους πολύ υψηλής ταχύτητας - ενδεχομένως τηλεκατευθυνόμενου - που μπορεί να έχει αναπτυχθεί από κοινού με τις ΗΠΑ.

Επιχειρησιακά μαχητικά αεροσκάφη της IAF, τύπος (αριθμός)

F-15I (25)
F-15B/D AUP (10)
F-15B/D AUP w/o CFT (6)
F-15A AUP (16)
F-15 (8-15)
F-16I (100)
F-16D (49)
F-16C (71)
F-16B (19)
F-16A (92)
TA-4H/J (20)
A-4N (18)
A-4N (αποθεματικό, 36)
F-4E2000 (αποθεματικό, 48)
Kfir C2/7 (αποθεματικό, 36)

Επί τη βάσει στατιστικών μεγεθών της διάταξης μάχης και της εκπαίδευσης, της μυστικής κινητοποίησης και ορισμένων ιστορικών στοιχείων έγκαιρη προειδοποίησης, σε σχέση με τον μέγιστο χρόνο κινητοποίησης (0-96 ώρες), η IAF έχει την εξής ικανότητα:

A. Μέγιστη στρατηγική προειδοποίηση (ώρες): 0-2,5
B. Μέγιστη στρατηγική προειδοποίηση (ώρες): 0-96
Γ. Μέγιστη στρατηγική προειδοποίηση (ώρες): 0-96

Για την IAF η εκτέλεση μιας μεγάλης επιδρομής (με δύο ή τρεις εξόδους ανά αεροσκάφος την ημέρα) είναι πιθανό να απαιτήσει μέχρι και 96 ώρες για την ολοκλήρωση της μυστικής κινητοποίησης του συνόλου των εφεδρικών πληρωμάτων (ιπτάμενων και τεχνικών εδάφους) για να προετοιμαστούν για πολεμικές επιχειρήσεις όλο το εικοσιτετράωρο. Περίπου το ήμισυ όλων αυτών των εφεδρικών πληρωμάτων θα πρέπει να διανύσει έναν πλήρη κύκλο εργασίας (δύο βάρδιες μέσα σε ένα εικοσιτετράωρο), προκειμένου να δημιουργηθεί η βάση για συνεχείς επιχειρήσει 24/7. Ως εκ τούτου, εκτιμάται ότι για την IAF θα χρειαστούν περίπου 48 ώρες επιπλέον για να επιτευχθεί η πλήρης απόδοση μετά την ολοκλήρωση της κινητοποίησης του συνόλου του προσωπικού. 

Α. Διάρκεια της επίθεσης (ώρες): 2
Β. Διάρκεια της επίθεσης (ώρες): 12-16
Γ. Διάρκεια της επίθεσης (ώρες): 96

Α. Εξορμήσεις μαχητικών αεροσκαφών σε αποστολές βομβαρδισμού: 170, διθέσια F-16D/I και F-15B/D/I με εφοδιασμό εν πτήσει.
Β. Εξορμήσεις μαχητικών αεροσκαφών σε αποστολές βομβαρδισμού: 500, συμπεριλαμβάνονται τα F-16C και F-15A/C AUP με εφοδιασμό εν πτήσει όταν αυτός απαιτείται.
Γ. Εξορμήσεις μαχητικών αεροσκαφών σε αποστολές βομβαρδισμού: 2.500, συμπεριλαμβάνονται αποστολές SEAD, αλλά δεν συμπεριλαμβάνονται σε αυτό το μέγεθος αποστολές αέρος-αέρος, ηλεκτρονικού πολέμου και αναγνώρισης.

A. Μέγεθος παραδοθέντων πυρομαχικών (μετρικοί τόνοι): 381-426
B. Μέγεθος παραδοθέντων πυρομαχικών (μετρικοί τόνοι): 1052-1097
Γ. Μέγεθος παραδοθέντων πυρομαχικών (μετρικοί τόνοι): 5624-5669

Στην πραγματικότητα, το μέγεθος των παραδοθέντων πυρομαχικών ανά εξόρμηση διαφέρει ανάλογα με την επιλεγμένη διαμόρφωση του οπλικού φορτίου των αεροσκαφών. Πάντως, οι αριθμοί αυτοί δεν περιλαμβάνουν βλήματα κρουζ, αν και η χρήση τους θεωρείται πολύ πιθανή. Ενδεικτικά φορτία: 3628 κιλά με ακρίβεια κατευθυνόμενα όπλα για κάθε εξόρμηση F-15B/D/I και 1814 κιλά για κάθε εξόρμηση F-15A/C.

Μια αεροπορική επιδρομή χαρακτηρίζεται από περιορισμένους στόχους και διάρκεια, ενώ η αεροπορική εκστρατεία συμπεριλαμβάνει ευρύτερους στόχους, και ως εκ τούτου έχει μεγαλύτερη διάρκεια. Συγκριτικά, μια αεροπορική εκστρατεία είναι με ένα απεριόριστο χρονοδιάγραμμα - ως στρατηγικός στόχος της είναι η υποταγή του εχθρού. H αεροπορική δύναμη του Ισραήλ, όπως φαίνεται από τα στοιχεία, είναι σε θέση να διεξάγει μια παρατεταμένη αεροπορική εκστρατεία σε πολεμικό θέατρο υψηλής έντασης.

Σχόλια