Η «ελληνική Καθολική Εκκλησία» στην Ουκρανία ενισχύει με εξοπλισμό και ιατρική βοήθεια τους Ουκρανούς στρατιώτες

Καθώς το τρένο φτάνει στο σταθμό , φέρνοντας τον πληγωμένο στρατιώτη στο σπίτι από την πρώτη γραμμή , το πλήθος στην πλατφόρμα , «εκρήγνυται» τραγουδώντας πατριωτικά ουκρανικά τραγούδια, αναφέρει σε άρθρο της η αμερικανική εφημερίδα csmonitor.com, που έντυπο θρησκευτικού περιεχομένου .

Συγγενείς και φίλοι με μπαλόνια και σημαίες της Ουκρανίας στα χέρια , καλωσορίζουν, τον ταγματάρχη Androsyuk που τραυματίσθηκε από έκρηξη σε ένα ορυχείο , ενώ βρίσκονταν μέσα σε ένα θωρακισμένο όχημα μεταφοράς προσωπικού, στην περιοχή του Ντόνετσκ, αφήνοντάς τον με ένα σπασμένο πόδι, σπασμένα πλευρά, και τρυπημένους πνεύμονες. «Αν δεν ήταν το αλεξίσφαιρο γιλέκο , αυτός δεν θα είχε επιβιώσει», λέει η σύζυγός του, Όλγα, πνίγοντας τα δάκρυα της.
Αλλά δεν ήταν κυβέρνηση της Ουκρανίας που παρείχε στον ταγματάρχη Androsyuk τα πολεμικά του «εργαλεία» το γιλέκο εν προκειμένη περιπτώσει. Όπως και εκατοντάδες άλλοι στρατιώτες που πολεμούν εναντίον των φιλορώσων αυτονομιστών στην ανατολική Ουκρανία, ο εξοπλισμός του δόθηκε από την ουκρανική ελληνική Καθολική Εκκλησία (UGCC).
Μετά από δεκαετίες περιθωριοποίησης των κομμουνιστικών, στην Ουκρανία και τα μετα-κομμουνιστικά καθεστώτα, υπήρξαν δύο κυρίαρχες εκκλησίες , η μια από αυτές είναι η UGCC ( Ελληνική καθολική εκκλησία), που προσπαθεί να καθιερωθεί ως ένας μεγάλος φιλοευρωπαϊκός παίκτης με την παροχή εξοπλισμού στις κυβερνητικές δυνάμεις, που αγωνίζονται στα ανατολικά της χώρας. Η UGCC ελπίζει να κερδίσει οπαδούς μέσα σε μια χώρα που κατακερματίζεται δημιουργώντας συνεχώς εθνοτικές και θρησκευτικές γραμμές .
Υπέρμαχος της ταυτότητας της Ουκρανίας
Η UGCC αποτελεί ένα μυστήριο για πολλούς, πρόκειται για μια εκκλησία που βρίσκεται εκτός της Ουκρανίας. Ιδρύθηκε τον 16ο αιώνα, είναι η μεγαλύτερη από τις 22 ανατολικές καθολικές εκκλησίες, και βρίσκεται σε πλήρη κοινωνία με την Ρώμη. (Η λέξη «Ελληνική» προστέθηκε για να την διακρίνει από την μικροσκοπική κοινότητα των εν Ουκρανία Ρωμαιοκαθολικών.)
Με περίπου 7 εκατομμύρια οπαδούς, περίπου το 15 τοις εκατό του πληθυσμού της Ουκρανίας, η UGCC ανταγωνίζεται, πολύ μεγαλύτερες Ορθόδοξες Εκκλησίες, και συγκεκριμένα τα Πατριαρχεία της Μόσχας και του Κιέβου, επιδιώκοντας οπαδούς, και πολιτική επιρροή. (Το παράρτημα της Μόσχας υποστηρίζει 28 εκατομμύρια οπαδούς. Το παράρτημα του Κίεβου περίπου το μισό από αυτούς)
Η UGCC συγκεντρώνεται στις δυτικές περιοχές, ειδικά στις περιοχές Lviv, Ivano-Frankivsk και Ternopil. Η Δυτική και κεντρική Ουκρανία είναι το «σπίτι» για πάνω από 3.000 ενορίες της UGCC, ενώ στα νότια και τα ανατολικά βρίσκονται μόλις 205 ενορίες. Η από αιώνων έδρα της εκκλησίας μεταφέρθηκε πρόσφατα από την πόλη Lviv προς την πρωτεύουσα Κίεβο.
Αλλά ενώ το ποίμνιό της είναι σχετικά μικρό, η UGCC υπερηφανεύεται ότι έχει διαμορφώσει την πολιτιστική και πολιτική ταυτότητα της Ουκρανίας τα τελευταία διακόσια χρόνια.
Ο εθνικός ύμνος της , τραγουδιόνταν κατά την διάρκεια του κινήματος διαμαρτυρίας Euromaidan που ανέτρεψε τον πρώην πρόεδρο Βίκτορ Γιανουκόβιτς. Πράγματι, οι δεσμοί της εκκλησίας με την ουκρανική ταυτότητα ώθησε τον σοβιετικό δικτάτορα Ιωσήφ Στάλιν να διαλύσει την εκκλησία το 1946.
Η εκκλησία αυτή όμως, συνέχισε την λειτουργία της ακόμη και κάτω από την μύτη των σοβιετικών μυστικών υπηρεσιών, σε νεκροταφεία και δάση, ενώ οι ιερείς της UGCC παρέδιδαν μυστικά κηρύγματα στα σοβιετικά γκουλάγκ. Η UGCC ισχυρίζεται ότι σε αυτήν οφείλεται η διατήρηση της ουκρανικής γλώσσας, κατά την διάρκεια της κομμουνιστικής εποχής.
Σήμερα η UGCC θέλει να «επιβληθεί πέρα από την δυτική πλευρά της χώρας δίνοντας πνοή στην ουκρανική ταυτότητα σε πιο κεντρικές περιοχές της Ουκρανίας», λέει ο Geraldine Fagan, ένας ανεξάρτητος εμπειρογνώμονας για τη θρησκεία στην πρώην Σοβιετική Ένωση και συγγραφέας του βιβλίου «Πιστεύοντας στη Ρωσία – Θρησκευτική πολιτική μετά τον κομμουνισμό ».
Για να το πράξει αυτό η «ελληνική καθολική εκκλησία» λέει, ο ίδιος, αξιοποιεί τις αναταραχές που προκλήθηκαν από την σύγκρουση στα ανατολικά της Ουκρανίας , και οι οποίες έχουν σκοτώσει πάνω από 4.700 άτομα φέρνοντας την χώρα στο χείλος της χρεοκοπίας.
Σε μια πολυσύχναστη αποθήκη στην άκρη του Ternopil, βαθιά στην καθολική ενδοχώρα, οι εθελοντές της UGCC οργανώνουν τις στοίβες των αμερικανικών και ευρωπαϊκών ιατρικών κιτ. Περιστρεφόμενες θύρες με σύριγγες και χιλιάδες κουτιά υπάρχουν τακτοποιημένα στις ειδικές αποθήκες.
«Είμαστε δυνατότεροι και πιο δυναμικοί εκφράζοντας την υποστήριξή μας για την εθνικότητα της Ουκρανίας», λέει η Βάλια Κονοτόπσκα , επικεφαλής της φιλανθρωπικής οργάνωσης.
«Η εκκλησία μας ήταν η πρώτη φορά στο Μαϊντάν», λέει, αναφερόμενη στην πλατεία του Κιέβου, όπου οι αντικυβερνητικές διαδηλώσεις ξεκίνησαν μόλις πριν από ένα χρόνο. Το Πατριαρχείο Κιέβου εμφανίσθηκε στην πλατεία μόνο αφού έκανε την παρουσία της αισθητή η UGCC, ενώ το Πατριαρχείο της Μόσχας αρνήθηκε τα πάντα , ζητώντας απλά ηρεμία.
Η συμβολή της εκκλησίας UGCC στην σύγκρουση είναι σημαντική. Οι ισχυρές μητροπόλεις του Λβιβ και Ternopil έχουν δωρίσει πάνω από 200.000 δολάρια, στρατιωτικό εξοπλισμό από το Μάρτιο στις ουκρανικές δυνάμεις, που αφορούν κυρίως αλεξίσφαιρο γιλέκα, πυρομαχικά, κράνη, υπνόσακους, φορεία, και ιατρικές προμήθειες, επίσημα στοιχεία δείχνουν εκκλησία.
Αλλά η UGCC δεν είναι η μοναδική εκκλησία που εμπλέκεται στις μάχες. Το Πατριαρχείο Κιέβου δωρίζει επίσης πυρομαχικά στις κυβερνητικές δυνάμεις. Ενώ και το Πατριαρχείο Μόσχας έχει συνδεθεί με τους αντάρτες, παρέχοντας όμως ανθρωπιστική βοήθεια .
Για ορισμένους παρατηρητές, οι εκκλησίες της Ουκρανίας φαίνεται να χρησιμοποιούν την σύγκρουση για την διευθέτηση παλαιών διαφορών.
Όλοι επεκτείνουν την επιρροή τους, λέει η Fagan. «Η κατώτατη γραμμή είναι ότι οι διάφορες θρησκευτικές οργανώσεις έχουν συμφέρον να ενισχύσουν τις εθνικές τους θέσεις στην Ουκρανία, διότι, σε αντίθεση με την Ρωσία, καμία θρησκεία δεν δεσπόζει εκεί, λέει η ίδια
Η Κομματική στάση της UGCC θα μπορούσε ακόμη να καταλήξει σε φιάσκο. Ενώ ο πρόεδρος Πέτρο Poroshenko και το ουκρανικό Κοινοβούλιο αντιτίθενται στις πολιτικές της Μόσχας, «η φιλορωσική πολιτική» θα μπορούσε τελικά να επιστρέψει στην εξουσία το Κίεβο, αν και η προοπτική αυτή είναι απενεργοποιημένη από την διάσπαση των αποσχισθεισών ανατολικών δημοκρατιών.
Σύμφωνα με ανάλυση, ενδιαφέρον έχουν και οι διεθνείς εκκλησιαστικές ισορροπίες και διαμάχες, που υπάρχουν στην πολιτική σκηνή της Ουκρανίας. Η χώρα αποτελεί μόνιμο θέατρο εκκλησιαστικής διελκυστίνδας, η οποία εντάθηκε μετά τη διάλυση της ΕΣΣΔ. Στην Εκκλησία της Ουκρανίας πάντα υπήρχαν αποσχιστικές τάσεις, που έχουν βάσεις εθνικιστικού χαρακτήρα. Πάντως πίσω από όλα κρύβεται σίγουρα το Βατικανό, που εποφθαλμιά την Ουκρανία από την επιρροή του ρωσικού Πατριαρχείου. Ο πόλεμος στην Ουκρανία τείνει να μετατραπεί και σε θρησκευτικό πόλεμο με τις όποιες συνέπειες.

ΠΗΓΗ

Σχόλια