Ποια σημεία του αεροσκάφους είναι ασφαλή σε περίπτωση ατυχήματος και ποιοι είναι οι ...χρυσοί κανόνες που θα πρέπει να γνωρίζουν οι επιβάτες.
Τι λένε οι ειδικοί και τα στατιστικά στοιχεία:
Στις 12 Αυγούστου 1985 ένα ιαπωνικό τζάμπο συνετρίβη πάνω στο βουνό Φουτζιγιάμα.
Οταν έφθασαν στην περιοχή τα σωστικά συνεργεία, βρήκαν ζωντανή μόνο μία αεροσυνοδό. Ολοι οι άλλοι επιβάτες και τα μέλη του πληρώματος είχαν σκοτωθεί.
Η αεροσυνοδός καθόταν μόνη της στο πίσω μέρος του αεροσκάφους, στην ουρά, και τότε οι περισσότεροι πίστεψαν ότι γλίτωσε από θαύμα Κάποιοι όμως είπαν ότι δεν ήταν όλα τυχαία. Το θαύμα που έσωσε τη ζωή της αεροσυνοδού μάλλον είχε προβλέψει και τη θέση όπου θα καθόταν.
«Τα στατιστικά στοιχεία μάς δείχνουν ότι το πίσω μέρος του αεροσκάφους, η ουρά, δέχεται τις μικρότερες δυνάμεις σε περίπτωση ατυχήματος» μας λέει ο γενικός γραμματέας της Ενωσης Χειριστών Πολιτικής Αεροπορίας Γ. Κωνσταντέλλος.
Και συμπληρώνει ότι «σε πολλές περιπτώσεις που το αεροσκάφος προσέκρουσε στο έδαφος, η ουρά αποκολλήθηκε και βρέθηκε σε καλύτερη κατάσταση από την υπόλοιπη άτρακτο». Δεν είναι τυχαίο εξάλλου που και τα λεγόμενα «μαύρα κουτιά» των αεροσκαφών τοποθετούνται στην ουρά ώστε να αντιμετωπίσουν τις λιγότερο χειρότερες συνθήκες και να αποκαλύψουν στη συνέχεια τα μυστικά τους. Ωστόσο η στατιστική δεν δημιουργεί και τον κανόνα.
Σε αρκετά αεροπορικά ατυχήματα μπορεί να συμβεί το ακριβώς αντίθετο. «Τα πιο γερά μέρη του αεροσκάφους είναι κοντά στα φτερά και στις εξόδους κινδύνου» τονίζει το μέλος του σωματείου τεχνικών της Ολυμπιακής Α. Χονδρογιάννης, αλλά προσθέτει ότι «οι επιβάτες που κάθονται στις θέσεις κοντά στα πτερύγια κινδυνεύουν περισσότερο από τους υπολοίπους να καούν ζωντανοί αφού στα σημεία αυτά βρίσκονται οι δεξαμενές καυσίμων του αεροσκάφους».
Ποια είναι τελικά η πιο ασφαλής θέση για να ταξιδεύουμε με τα αεροπλάνα αν συμβεί ένα ατύχημα;
Οι ειδικοί υπογραμμίζουν ότι το καλύτερο είναι να μη συμβεί ποτέ ατύχημα.
Ωστόσο εκτιμούν ότι αν υπάρχει κάποιο σημείο του αεροσκάφους που είναι πιο ασφαλές αυτό είναι στο πίσω μέρος, προς την ουρά, κοντά σε έξοδο κινδύνου και όχι στις θέσεις δίπλα στα παράθυρα. Εξηγούν ότι είναι καλύτερο να κάθεται ο επιβάτης κοντά στον διάδρομο για να εγκαταλείψει γρήγορα το αεροσκάφος σε περίπτωση αναγκαστικής προσγείωσης, χωρίς να αναγκαστεί να σκαρφαλώσει πάνω στον διπλανό του ή να κινδυνέψει να παγιδευτεί στις θέσεις που βρίσκονται στις άκρες της ατράκτου.
Παρ” όλα αυτά, κανένας δεν μπορεί να είναι σίγουρος για τίποτε. Οι ειδικοί υπενθυμίζουν μάλιστα ότι, αν το αεροσκάφος πέσει σε αναταράξεις, το χειρότερο μέρος για να κάθεται ένας επιβάτης είναι η ουρά του αεροσκάφους αφού δέχεται και τις περισσότερες ταλαντώσεις.
Υπάρχουν πάντως ορισμένοι κανόνες που τουλάχιστον γι” αυτούς που ζουν με την παροιμία «φύλα τα ρούχα σου να έχεις τα μισά» θα μπορούσαν να αποτελέσουν το εγχειρίδιο ασφαλείας ενός ταξιδιώτη.
Χρήσιμες συμβουλές
Σύμφωνα με τη σελίδα Travelshopper του Internet που αναδημοσιεύει συνέντευξη στο περιοδικό «Time» της Mary Siavo, πρώην διευθύντριας των επιθεωρητών του υπουργείου Μεταφορών των ΗΠΑ, οι επιβάτες θα πρέπει είναι προσεκτικοί στα εξής:
* Να αποφεύγουν να ταξιδεύουν με πολύ παλιά αεροσκάφη, ιδιαίτερα αν ο δείκτης ασφαλείας της αεροπορικής εταιρείας στην οποία ανήκουν βρίσκεται στη χαμηλότερη σειρά του σχετικού πίνακα που συντάσσουν οι διεθνείς οργανισμοί ασφαλείας πτήσεων.
* Να αποφεύγουν αεροσκάφη για τα οποία υπάρχουν υποψίες ότι κάτω από ορισμένες συνθήκες παρουσιάζουν προβλήματα. Η Mary Siavo υποστηρίζει ότι τα ιταλογαλλικής κατασκευής αεροσκάφη τύπου ATR παρουσιάζουν προβλήματα σε καιρό με πολύ κρύο και μπορεί να πιάσουν πάγο τα φτερά τους. Επίσης υποστηρίζει ότι οι επιβάτες θα πρέπει να αποφεύγουν τα ρωσικής κατασκευής αεροσκάφη και τα βραζιλιάνικου
τύπου Embraer 120, αφού από το 1990 έχουν σημειωθεί πέντε σοβαρά αεροπορικά δυστυχήματα με τέτοιου τύπου αεροπλάνα χωρίς κανέναν επιζώντα.
* Να αποφεύγουν τις αεροπορικές εταιρείες για τις οποίες υπάρχουν αρνητικές εκθέσεις από την Αμερικανική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA).
* Να αποφεύγουν τις νέες αεροπορικές εταιρείες ώσπου να συμπληρώσουν ένα στοιχειώδες μητρώο ασφαλείας πτήσεων και να αποδείξουν ότι εφαρμόζουν πιστά τους κανονισμούς.
* Να αναφέρουν οτιδήποτε παράξενο νομίζουν ότι συμβαίνει κατά τη διάρκεια μιας πτήσης.
* Να μη διστάσουν να το πουν στο πλήρωμα ακόμη και αν κάποια αεροσυνοδός τούς αγνοήσει ή τους επιπλήξει. Σε μερικές από τις μεγαλύτερες αεροπορικές τραγωδίες επιβάτες είχαν παρατηρήσει κάποιο πρόβλημα και δίστασαν να το αναφέρουν στο πλήρωμα.
* Να αποφεύγουν να ταξιδεύουν όταν εμφανίζεται τυφώνας, ισχυρή καταιγίδα ή χιονοθύελλα. Πολλές φορές οι πιλότοι υπερεκτιμούν τις ικανότητές τους και τις αντοχές του αεροσκάφους.
* Να ειδοποιήσουν αμέσως το πλήρωμα αν παρατηρήσουν χιόνια ή πάγο στα φτερά του αεροσκάφους πριν από την απογείωση. 6 τρόποι για να σωθείτε
* Οταν εντοπίσετε τη θέση σας στο αεροσκάφος, μετρήστε τις θέσεις που σας χωρίζουν από την πλησιέστερη έξοδο κινδύνου. (Σε αρκετές περιπτώσεις από τον καπνό και τον πανικό οι επιβάτες δεν είναι σε θέση να εντοπίσουν τις εξόδους κινδύνου και έτσι χάνεται πολύτιμος χρόνος.)
* Ενημερωθείτε για τον τρόπο με τον οποίο ανοίγουν οι θύρες κινδύνου στο αεροπλάνο. (Σε αρκετές περιπτώσεις τα μέλη του πληρώματος καμπίνας είχαν τραυματιστεί ή σκοτωθεί και οι επιβάτες άνοιξαν μόνοι τους τις πόρτες.)
* Οταν μετά από κάποιο ατύχημα χρειαστεί να τρέξετε στον διάδρομο του αεροσκάφους, φροντίστε τα χέρια σας να βρίσκονται σταυρωμένα πάνω στο στήθος σας και να ανασηκώνετε τα πόδια σας για να μη σκοντάψετε σε εξογκώματα του διαδρόμου.
* Οταν ταξιδεύετε να φοράτε ρούχα που να καλύπτουν το σώμα σας, να αποφεύγετε τα συνθετικά ρούχα και οι γυναίκες τα καλσόν. (Και αυτό διότι σε περίπτωση πυρκαϊάς έχετε περισσότερες πιθανότητες να γλιτώσετε με λιγότερα εγκαύματα.)
* Τα μικρά παιδιά που δεν έχουν θέση, αν υπάρξει ανάγκη για αναγκαστική προσγείωση, είναι καλύτερο να βρίσκονται στο πάτωμα ανάμεσα στα πόδια των συνοδών τους παρά στην αγκαλιά τους.
* Σε περίπτωση αναγκαστικής προσγείωσης η καλύτερη στάση του σώματος είναι να σκύψετε και να πιάσετε με τα χέρια τα πόδια σας. Ανάμεσα στα πόδια και στο στήθος σας θα πρέπει να τοποθετήσετε ένα μαξιλάρι
ΠΗΓΗ
Τι λένε οι ειδικοί και τα στατιστικά στοιχεία:
Στις 12 Αυγούστου 1985 ένα ιαπωνικό τζάμπο συνετρίβη πάνω στο βουνό Φουτζιγιάμα.
Οταν έφθασαν στην περιοχή τα σωστικά συνεργεία, βρήκαν ζωντανή μόνο μία αεροσυνοδό. Ολοι οι άλλοι επιβάτες και τα μέλη του πληρώματος είχαν σκοτωθεί.
Η αεροσυνοδός καθόταν μόνη της στο πίσω μέρος του αεροσκάφους, στην ουρά, και τότε οι περισσότεροι πίστεψαν ότι γλίτωσε από θαύμα Κάποιοι όμως είπαν ότι δεν ήταν όλα τυχαία. Το θαύμα που έσωσε τη ζωή της αεροσυνοδού μάλλον είχε προβλέψει και τη θέση όπου θα καθόταν.
«Τα στατιστικά στοιχεία μάς δείχνουν ότι το πίσω μέρος του αεροσκάφους, η ουρά, δέχεται τις μικρότερες δυνάμεις σε περίπτωση ατυχήματος» μας λέει ο γενικός γραμματέας της Ενωσης Χειριστών Πολιτικής Αεροπορίας Γ. Κωνσταντέλλος.
Και συμπληρώνει ότι «σε πολλές περιπτώσεις που το αεροσκάφος προσέκρουσε στο έδαφος, η ουρά αποκολλήθηκε και βρέθηκε σε καλύτερη κατάσταση από την υπόλοιπη άτρακτο». Δεν είναι τυχαίο εξάλλου που και τα λεγόμενα «μαύρα κουτιά» των αεροσκαφών τοποθετούνται στην ουρά ώστε να αντιμετωπίσουν τις λιγότερο χειρότερες συνθήκες και να αποκαλύψουν στη συνέχεια τα μυστικά τους. Ωστόσο η στατιστική δεν δημιουργεί και τον κανόνα.
Σε αρκετά αεροπορικά ατυχήματα μπορεί να συμβεί το ακριβώς αντίθετο. «Τα πιο γερά μέρη του αεροσκάφους είναι κοντά στα φτερά και στις εξόδους κινδύνου» τονίζει το μέλος του σωματείου τεχνικών της Ολυμπιακής Α. Χονδρογιάννης, αλλά προσθέτει ότι «οι επιβάτες που κάθονται στις θέσεις κοντά στα πτερύγια κινδυνεύουν περισσότερο από τους υπολοίπους να καούν ζωντανοί αφού στα σημεία αυτά βρίσκονται οι δεξαμενές καυσίμων του αεροσκάφους».
Ποια είναι τελικά η πιο ασφαλής θέση για να ταξιδεύουμε με τα αεροπλάνα αν συμβεί ένα ατύχημα;
Οι ειδικοί υπογραμμίζουν ότι το καλύτερο είναι να μη συμβεί ποτέ ατύχημα.
Ωστόσο εκτιμούν ότι αν υπάρχει κάποιο σημείο του αεροσκάφους που είναι πιο ασφαλές αυτό είναι στο πίσω μέρος, προς την ουρά, κοντά σε έξοδο κινδύνου και όχι στις θέσεις δίπλα στα παράθυρα. Εξηγούν ότι είναι καλύτερο να κάθεται ο επιβάτης κοντά στον διάδρομο για να εγκαταλείψει γρήγορα το αεροσκάφος σε περίπτωση αναγκαστικής προσγείωσης, χωρίς να αναγκαστεί να σκαρφαλώσει πάνω στον διπλανό του ή να κινδυνέψει να παγιδευτεί στις θέσεις που βρίσκονται στις άκρες της ατράκτου.
Παρ” όλα αυτά, κανένας δεν μπορεί να είναι σίγουρος για τίποτε. Οι ειδικοί υπενθυμίζουν μάλιστα ότι, αν το αεροσκάφος πέσει σε αναταράξεις, το χειρότερο μέρος για να κάθεται ένας επιβάτης είναι η ουρά του αεροσκάφους αφού δέχεται και τις περισσότερες ταλαντώσεις.
Υπάρχουν πάντως ορισμένοι κανόνες που τουλάχιστον γι” αυτούς που ζουν με την παροιμία «φύλα τα ρούχα σου να έχεις τα μισά» θα μπορούσαν να αποτελέσουν το εγχειρίδιο ασφαλείας ενός ταξιδιώτη.
Χρήσιμες συμβουλές
Σύμφωνα με τη σελίδα Travelshopper του Internet που αναδημοσιεύει συνέντευξη στο περιοδικό «Time» της Mary Siavo, πρώην διευθύντριας των επιθεωρητών του υπουργείου Μεταφορών των ΗΠΑ, οι επιβάτες θα πρέπει είναι προσεκτικοί στα εξής:
* Να αποφεύγουν να ταξιδεύουν με πολύ παλιά αεροσκάφη, ιδιαίτερα αν ο δείκτης ασφαλείας της αεροπορικής εταιρείας στην οποία ανήκουν βρίσκεται στη χαμηλότερη σειρά του σχετικού πίνακα που συντάσσουν οι διεθνείς οργανισμοί ασφαλείας πτήσεων.
* Να αποφεύγουν αεροσκάφη για τα οποία υπάρχουν υποψίες ότι κάτω από ορισμένες συνθήκες παρουσιάζουν προβλήματα. Η Mary Siavo υποστηρίζει ότι τα ιταλογαλλικής κατασκευής αεροσκάφη τύπου ATR παρουσιάζουν προβλήματα σε καιρό με πολύ κρύο και μπορεί να πιάσουν πάγο τα φτερά τους. Επίσης υποστηρίζει ότι οι επιβάτες θα πρέπει να αποφεύγουν τα ρωσικής κατασκευής αεροσκάφη και τα βραζιλιάνικου
τύπου Embraer 120, αφού από το 1990 έχουν σημειωθεί πέντε σοβαρά αεροπορικά δυστυχήματα με τέτοιου τύπου αεροπλάνα χωρίς κανέναν επιζώντα.
* Να αποφεύγουν τις αεροπορικές εταιρείες για τις οποίες υπάρχουν αρνητικές εκθέσεις από την Αμερικανική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA).
* Να αποφεύγουν τις νέες αεροπορικές εταιρείες ώσπου να συμπληρώσουν ένα στοιχειώδες μητρώο ασφαλείας πτήσεων και να αποδείξουν ότι εφαρμόζουν πιστά τους κανονισμούς.
* Να αναφέρουν οτιδήποτε παράξενο νομίζουν ότι συμβαίνει κατά τη διάρκεια μιας πτήσης.
* Να μη διστάσουν να το πουν στο πλήρωμα ακόμη και αν κάποια αεροσυνοδός τούς αγνοήσει ή τους επιπλήξει. Σε μερικές από τις μεγαλύτερες αεροπορικές τραγωδίες επιβάτες είχαν παρατηρήσει κάποιο πρόβλημα και δίστασαν να το αναφέρουν στο πλήρωμα.
* Να αποφεύγουν να ταξιδεύουν όταν εμφανίζεται τυφώνας, ισχυρή καταιγίδα ή χιονοθύελλα. Πολλές φορές οι πιλότοι υπερεκτιμούν τις ικανότητές τους και τις αντοχές του αεροσκάφους.
* Να ειδοποιήσουν αμέσως το πλήρωμα αν παρατηρήσουν χιόνια ή πάγο στα φτερά του αεροσκάφους πριν από την απογείωση. 6 τρόποι για να σωθείτε
* Οταν εντοπίσετε τη θέση σας στο αεροσκάφος, μετρήστε τις θέσεις που σας χωρίζουν από την πλησιέστερη έξοδο κινδύνου. (Σε αρκετές περιπτώσεις από τον καπνό και τον πανικό οι επιβάτες δεν είναι σε θέση να εντοπίσουν τις εξόδους κινδύνου και έτσι χάνεται πολύτιμος χρόνος.)
* Ενημερωθείτε για τον τρόπο με τον οποίο ανοίγουν οι θύρες κινδύνου στο αεροπλάνο. (Σε αρκετές περιπτώσεις τα μέλη του πληρώματος καμπίνας είχαν τραυματιστεί ή σκοτωθεί και οι επιβάτες άνοιξαν μόνοι τους τις πόρτες.)
* Οταν μετά από κάποιο ατύχημα χρειαστεί να τρέξετε στον διάδρομο του αεροσκάφους, φροντίστε τα χέρια σας να βρίσκονται σταυρωμένα πάνω στο στήθος σας και να ανασηκώνετε τα πόδια σας για να μη σκοντάψετε σε εξογκώματα του διαδρόμου.
* Οταν ταξιδεύετε να φοράτε ρούχα που να καλύπτουν το σώμα σας, να αποφεύγετε τα συνθετικά ρούχα και οι γυναίκες τα καλσόν. (Και αυτό διότι σε περίπτωση πυρκαϊάς έχετε περισσότερες πιθανότητες να γλιτώσετε με λιγότερα εγκαύματα.)
* Τα μικρά παιδιά που δεν έχουν θέση, αν υπάρξει ανάγκη για αναγκαστική προσγείωση, είναι καλύτερο να βρίσκονται στο πάτωμα ανάμεσα στα πόδια των συνοδών τους παρά στην αγκαλιά τους.
* Σε περίπτωση αναγκαστικής προσγείωσης η καλύτερη στάση του σώματος είναι να σκύψετε και να πιάσετε με τα χέρια τα πόδια σας. Ανάμεσα στα πόδια και στο στήθος σας θα πρέπει να τοποθετήσετε ένα μαξιλάρι
ΠΗΓΗ
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου