Πτήσεις – μυστήριο στον Έβρο


Έρευνα κάνει το ΓΕΕΘΑ για τα «μη επανδρωμένα αεροσκάφη» που πετούν στον ελληνικό εναέριο χώρο
Τι θα γίνει εάν αποδειχτεί ότι η «ταυτότητα» των UAV’s είναι τουρκική; «Ή θα τα μαζέψουν ή κάποιο θα πέσει», λέει κορυφαία πηγή του Πενταγώνου

Γράφει ο Πάρις Καρβουνόπουλος

Πτήσεις – μυστήριο στη μεθόριο του Έβρου και σε ακριτικά νησιά έχουν προκαλέσει ανησυχία στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Την περασμένη εβδομάδα αναφέρθηκαν από τα φυλάκια της ελληνοτουρκικής μεθορίου «μη επανδρωμένα αεροσκάφη» (UAV’s). Ανάλογες αναφορές υπήρξαν και για το Αιγαίο. Η δε συχνότητα των πτήσεων προβληματίζει, ειδικά αν αποδειχτεί ότι τα UAV’s είναι τουρκικά.

Υπάρχει αμφιβολία για την «εθνικότητά» τους, καθώς μη επανδρωμένα «αεροχήματα» χρησιμοποιούν πλέον και αρκετοί ιδιώτες, μηχανικοί και τοπογράφοι, οι οποίοι αξιοποιούν την από αέρος τεχνολογία για τις επαγγελματικές δραστηριότητές τους. Ωστόσο, στο Πεντάγωνο θεωρούν ότι το θέμα των πτήσεων – μυστήριο πρέπει να διαλευκανθεί άμεσα.

Δεν θα είναι η πρώτη φορά που τουρκικά UAV’s έχουν εντοπιστεί πάνω από ελληνικό έδαφος. Ωστόσο, οι εμφανίσεις τους μέχρι τώρα ήταν σπάνιο φαινόμενο. Οι «μαζικές αναφορές» πτήσεων που αποδίδονται σε τουρκικά UAV’s είναι στοιχείο που προβληματίζει.

Ενδεικτικό της βαρύτητας που δίνει το ΓΕΕΘΑ στις αναφορές από τον Έβρο και τα ακριτικά νησιά είναι το γεγονός ότι ενημερώθηκε άμεσα ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Δημήτρης Αβραμόπουλος, που ζήτησε να του αναφέρουν τα αποτελέσματα των ερευνών ακόμη και αν πρόκειται για «ιδιωτικά UAV’s». Σε αυτή την περίπτωση, θα έχει προφανώς ενδιαφέρον να μάθουμε από ποιες περιοχές της Θράκης απογειώνονται τα μη επανδρωμένα «αεροπλανάκια».

Ακόμη μία απειλή
Η τεχνολογία των UAV’s έχει αλλάξει τα πάντα στον αέρα, ειδικά στις πτήσεις επιτήρησης ή κατασκοπείας. Αποτελούν μία αξιόπιστη και πολύ φθηνή λύση τόσο στην κατασκευή τους όσο και σε ό,τι έχει να κάνει με το κόστος χρήσης τους. Δυστυχώς, και σε αυτό τον τομέα, έχουμε μείνει πίσω σε σχέση με την Τουρκία, η οποία χρησιμοποιεί εδώ και χρόνια μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Και αν επαληθευτούν οι ανησυχίες επιτελών του ΓΕΕΘΑ, φαίνεται ότι στον κατάλογο των καθημερινών απειλών από την Τουρκία θα πρέπει να προσθέσουμε και τις πτήσεις των κατασκοπευτικών UAV’s.

Τι θα γίνει αν αποδειχτεί ότι η «ταυτότητα» των UAV’s είναι τουρκική;
«Ή θα τα μαζέψουν ή κάποιο θα πέσει», λέει κορυφαία πηγή του Πενταγώνου. Τα πλεονεκτήματα που παρέχει η χρήση τους είναι πάρα πολλά, με κυριότερο ότι είναι δύσκολος ο εντοπισμός τους. Το ίχνος τους στα ραντάρ είναι ανεπαίσθητο και στις περισσότερες περιπτώσεις εντοπίζονται μόνο με «γυμνό μάτι» από το προσωπικό των στρατιωτικών παρατηρητηρίων. Το ύψος πτήσης είναι χαμηλό, όπως χαμηλή είναι και η ταχύτητά τους. Και αυτά τα κάνει ευάλωτα ακόμη και στα πυρά ενός απλού πολυβόλου.

Η Τουρκία έχει επενδύσει πολλά στην ανάπτυξη των UAV’s. Το βασικό επίτευγμά της σε αυτό τον τομέα είναι τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη ΑΝΚΑ, το οποίο μπορεί να πετά εξοπλισμένο για να πλήττει στόχους στο έδαφος. Τα ΑΝΚΑ σχεδιάστηκαν για πτήσεις κατασκοπείας. Η άρνηση των ΗΠΑ να πουλήσουν στην Τουρκία τα «επιθετικά» UAV’s Predator υποχρέωσε τον Ερντογάν να δώσει από το 2012 εντολή στην τουρκική αμυντική βιομηχανία να προχωρήσει στην «αναβάθμιση» των ΑΝΚΑ, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να φέρουν οπλισμό.

Ήδη η αμυντική βιομηχανία της Τουρκία έχει κατορθώσει να αυξήσει το ωφέλιμο βάρος που μπορούν να μεταφέρουν τα ΑΝΚΑ από 1,5 σε 3 τόνους, ενώ έχει σχεδιαστεί και νέος κινητήρας προκειμένου να είναι εφικτή η μεταφορά πυραύλων τουρκικής κατασκευής αέρος – εδάφους Cirit. Τα νέα ενισχυμένα ΑΝΚΑ θα μπορούν να επιχειρούν μέσα στην επόμενη διετία.

Πηγή εφημ. “Real News”


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου 



Σχόλια