Πόλεμος, Σουηδία vs. Γερμανίας για τα υ/β, ενώ εν Ελλάδι…

Αθλιότητα επιχειρηματική γερμανικής προέλευσης καταγγέλλουν ανοιχτά οι Σουηδοί που εμφανίζονται εξοργισμένοι με τη συμπεριφορά της Γερμανίας που εξαπάτησε τη σουηδική ναυπηγική βιομηχανία τάζοντας «λαγούς με πετραχήλια», ενώ ο πραγματικός στόχος ήτα να πετάξουν έξω από την αγορά έναν επικίνδυνο ανταγωνιστή της HDW στις διεθνείς αγορές, την Kockums. Φαίνονται μάλιστα διατεθειμένοι να απαντήσουν…
Του Μιχαήλ Βασλείου

Πριν υπενθυμίσουμε το αντικείμενο της σύγκρουσης, η σημαντική εξέλιξη είναι ότι ο σουηδικός υπερδραστήριος επιχειρηματικός κολοσσός, η Saab, προχώρησε στην προσφορά εργασίας σε σημαίνοντα στελέχη των ναυπηγείων της Kockums, με τη φημολογία να εντείνεται ότι το σουηδικό δημόσιο έχει αποφασίσει να στήσει από την αρχή νέο ναυπηγείο, πετώντας έξω τους Γερμανούς από τη χώρα. Η αρχή έγινε με οχτώ μηχανικούς του ναυπηγικού τομέα…
Η υπόθεση έχει έμμεσα και έντονο «ελληνικό» ενδιαφέρον, κυρίως για την αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ που ονειρεύεται – και δεν το κρύβει – να κρατικοποιήσει τα Ελληνικά Ναυπηγεία, καθώς η υπόθεση στη Σουηδία αποτελεί ένα ενδιαφέρον θέμα προς παρακολούθηση. Δηλαδή, αξίζει να το παρακολουθήσει τόσο ο ΣΥΡΙΖΑ, όσο βέβαια και η κυβέρνηση της χώρας μας, ώστε να διαπιστώσουμε τι ακριβώς θα κάνουν οι Σουηδοί.

Πως δηλαδή θα χειριστούν το θέμα. Το σίγουρο είναι ότι για να «στέκεται» ναυπηγείο, πρέπει να έχει ναυπηγήσεις, είτε πλοίων επιφανείας, είτε υποβρυχίων (είτε και των δύο…). Πως θα το κάνουν οι Σουηδοί; Θα αναζητήσουν στρατηγικό επενδυτή στη διεθνή αγορά; Εάν ναι, ποιος θα βρεθεί, τί θα προσφέρουν και τί θα ζητήσουν; Θα επιχειρήσουν να θέσουν απλώς το ναυπηγείο υπό κρατικό έλεγχο; Πώς; Με ποιους όρους αυτό θα δουλεύει; Πόσους εργαζόμενους αυτό θα χρησιμοποιεί για πόσα και ποια ναυπηγικά προγράμματα;

Όταν κυβέρνηση και αξιωματική αντιπολίτευση υποτίθεται ότι κόπτονται για να επιλύσουν ένα πρόβλημα όπως αυτό των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, αλλά και το πρόβλημα του συνόλου της ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας της χώρας που δίνει δουλειά άμεσα και έμμεσα σε δεκάδες χιλιάδες οικογένειες, δεν μπορεί παρά οι εξελίξεις στη Σουηδία να τεθούν στο μικροσκόπιο. Και τη Σουηδία μόνο ως «νεοφιλελεύθερη» δεν μπορεί να την κατηγορήσει κανείς. Και είναι μια χώρα που διαθέτει βιομηχανία, ενώ στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας η επιλογή του σουηδικού JAS-39 Gripen από τη Βραζιλία έχει εκπλήξει την υφήλιο, χωρίς να είναι η μοναδική τους επιτυχία.



Εν κατακλείδι, να θυμίσουμε σε τι αφορά το βαρύτατο κατηγορητήριο κατά των Γερμανών. Η γνωστή «λερωμένη» ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) εξαγόρασε τα ναυπηγεία Kockums υποτίθεται για να τα αναπτύξει, αξιοποιώντας τις συνέργειες μεταξύ HDW και Kockums και στην ουσία τα απέκλεισε ακόμα και από παραδοσιακές αγορές τους Σουηδούς, όπως αυτή της Σιγκαπούρης (παρήγγειλλε ήδη τα υποβρύχια Type-218, περεταίρω εξέλιξη του Type-214).
Προφανής στόχος ήταν να τα κλείσουν απαξιώνοντάς τα σταδιακά και το σουηδικό Ναυτικό να εξαρτάται από τη γερμανική ναυπηγική βιομηχανία, κυρίως όμως να μην βρίσκουν τους Σουηδούς μπροστά τους σε διεθνείς διαγωνισμούς. Η Σουηδία όμως, μια σοβαρή χώρα, δεν αστειεύονται και ο πόλεμος αναμένεται πολύ σκληρός πλέον… Δεν είναι παντού Ελλάδα και το λέμε με τρομερή πίκρα αυτό.

Να θυμίσουμε ποια είναι η TKMS. Είναι η εταιρία που ενεπλάκη στην προμήθεια των ελληνικών υποβρυχίων Type-214, «λαδώνοντας» όλο τον κόσμο για να αποσπάσει το συμβόλαιο (μόνο εν μέρει την κατηγορούμε γι’ αυτό, το σύστημα προμηθειών της μίζας και της ρεμούλας άλλοι το έφτιαξαν και όλοι προσαρμόζονταν για να πουλήσουν…). Εξαγόρασε –υποτίθεται– τον Σκαραμαγκά μόνο για να ναυπηγήσει τα ελληνικά υποβρύχια και στη συνέχεια τον καταδίκασε σε θάνατο…

Δεν φταίνε όμως μόνο οι Γερμανοί. Όσο απαράδεκτη και να είναι η στάση τους απέναντι σε έναν εταίρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση όπως η χώρα μας, δεν φταίνε αυτοί που χρησιμοποίησαν την Ελλάδα για να αναπτύξουν έναν ολοκαίνουργιο τύπο υποβρυχίου που εξελίχθηκε στο κορυφαίο μη πυρηνικό υποβρύχιο στον κόσμο και τώρα σαρώνουν τις αγορές (Τουρκία, Νότια Κορέα, Σιγκαπούρη και φαίνεται πως θα ακολουθήσουν κι άλλες).



Δεν φταίνε οι Γερμανοί επειδή βρήκαν μπροστά τους πρόσωπα που κοίταζαν μόνο τις τσέπες τους και δεν κατοχύρωσαν συμβατικά σε κάθε νέα επιτυχία να έχουν λαμβάνειν και ναυπηγικό έργο και δικαιώματα. Κάποιοι φαιδροί (για να μην πούμε τίποτα χειρότερο), όταν κάποια στιγμή προτάθηκε να λαμβάνει η χώρα μας για κάθε νέα ναυπήγηση Type-214 το ποσό του 1,5 εκατομμυρίου ευρώ, πανηγύριζαν θεωρώντας ότι είχαν κάνει εθνική επιτυχία… θυμίζουμε ότι καθένα από αυτά κοστίζει περί το μισό δισεκατομμύριο ευρώ.

Ούτε μας φταίνε οι Γερμανοί που ουδέποτε εισέρευσε τεχνογνωσία στη χώρα μας, απαραίτητη προϋπόθεση σε όλες τις υπόλοιπες αγορές που κατέκτησε το υποβρύχιο… πλην Ελλήνων, είτε από άγνοια (δεν ήξερες, δεν ρώταγες;) είτε επειδή όσοι τα χειρίστηκαν είχαν άλλες… προτεραιότητες, οι οποίες σε ευνομούμενες χώρες ανάγονται στη σφαίρα του ποινικού δικαίου. 

Αυτά τα έχει καταλάβει άραγε η κυβέρνηση και η αξιωματική αντιπολίτευση; Διότι ας μην κοροϊδευόμαστε μεταξύ μας. Το σίριαλ με τα δικά μας υποβρύχια θα έχει κι άλλα επεισόδια. Διότι οι ανακοινώσεις του υπουργού Άμυνας για το θέμα, έχει πολλαπλές «ουρές». Αν τα κάνουν θάλασσα, ο υπουργός Άμυνας θα τα ρίξει στους ναυάρχους. Ήδη τους κατονόμασε, ότι αυτοί του είπαν πως σε έξι μήνες τα υποβρύχια θα είναι έτοιμα και μάλιστα με τα διαθέσιμα χρήματα (περίπου 77 εκατομμύρια ευρώ). Αναμένουμε, δεν θα πούμε καν το Σεπτέμβριο, ας τα έχουν μέχρι το τέλος του χρόνου έτοιμα, θα πρόκειται για κολοσσιαία επιτυχία.


Θέλετε και το δεύτερο; Ο υπουργός Άμυνας δεν πέταξε μόνο τη μπάλα, αλλά και τη… μπασκέτα μαζί στον συνάδελφό του στην κυβέρνηση, Κωστή Χατζηδάκη, για το θέμα του μέλλοντος της ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας, ο οποίος δηλώνει βέβαια, ότι έχει προφορικές διαβεβαιώσεις ότι θα επιτραπούν οι στρατιωτικές εξαγωγές στον Σκαραμαγκά (μακάρι να ισχύει, αν και μετά από τόσες περιπέτειες θα χρειαστεί πολύ χρόνο για αν χτίσει εκ του μηδενός το όνομά του διεθνώς). Εν ολίγοις, στην κυβέρνηση, δεν τους ενδιαφέρει να λύσουν το πρόβλημα, αλλά το πώς θα πετάξει ο ένας την «καυτή πατάτα» στα χέρια του άλλου.

Κι όσο εμείς θα απεραντολογούμε, οι Σουηδοί θα έχουν ήδη στήσει νέο ναυπηγείο περνώντας στη δράση. Δεν έμειναν μόνο στο να κατηγορούν τους Γερμανούς για «απατεωνιά» σε βάρος τους (οι ίδιοι φταίνε σε τελική ανάλυση, δεν έπρεπε απλώς να είχαν δεχθεί την πρόταση εξαγοράς), σε θυελλώδεις συνεδριάσεις στο Κοινοβούλιο… έκαναν την αυτοκριτική τους και προχώρησαν. Εδώ να δούμε πότε θα αποκτήσουμε σοβαρούς, χωρίς αγκυλώσεις και ιδεοληψίες πολιτικούς, οι οποίοι μετά από όσα έχει περάσει ο ελληνικός λαός, να μπορούν να τον κοιτάξουν κατάματα και να του πουν όλη την πικρή αλήθεια.

Σχόλια