Του Κωστή Πλάντζου
Να μετατρέψει τον Πειραιά σε ... Άμστερνταμ (!) και να ενισχύσει επιχειρηματικές κινήσεις (όπως τη συνεργασία Cosco-Hewlett Packard-ΤΡΑΙΝΟΣΕ) που θα καταστήσουν το λιμάνι του Πειραιά και τη χώρα ολόκληρη «πύλη εισόδου» εισαγόμενων προϊόντων από όλον τον κόσμο προς την Ευρώπη, επιχειρεί η κυβέρνηση.
Με τροπολογία που κατέθεσε το υπουργείο Οικονομικών σε νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας που συζητείται στη Βουλή, η κυβέρνηση ουσιαστικά εξομοιώνει το σύστημα καταβολής ΦΠΑ -για προϊόντα που περνάνε από τα ελληνικά τελωνεία με τελικό προορισμό την υπόλοιπη Ευρώπη- με εκείνο χωρών όπως η Ολλανδία. Έτσι, μεγάλες εταιρίες του εξωτερικού δεν θα έχουν λόγο να μην επιλέγουν τον Πειραιά και την Cosco σαν «πρώτο λιμάνι» της Ευρώπης.
« Στόχος της νομολογίας είναι να διευκολύνει επενδύσεις χωρίς να κινδυνεύσουν τα δημόσια έσοδα, να καταστήσει τον Πειραιά διακομιστικό κέντρο, να μπούμε σε τροχιά ανάπτυξης και να ξεφύγουμε από τη μιζέρια» , δήλωσε ο υφυπουργός Οικονομικών Γ. Μαυραγάνης, μιλώντας στη Βουλή.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται η θέσπιση ενός ευνοϊκού συστήματος καταβολής ΦΠΑ για ξένες επιχειρήσεις που δεν είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα, εφόσον επιλέγουν τη χώρα μας, σαν πύλη εισόδου των προϊόντων τους που θα τα προωθούν στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Με τον τρόπο αυτό επιχειρείται να καταστεί η χώρα μας «κέντρο διαμετακομιστικού εμπορίου», αξιοποιώντας τη γεωγραφική θέση της και προκειμένου να δημιουργηθούν ευνοϊκές συνθήκες για την ανάκαμψη και την απασχόληση. Από την αλλαγή στο σύστημα πληρωμής ΦΠΑ πάντως, αναμένεται μεγάλη αύξηση εσόδων από τους εισαγωγικούς δασμούς, όταν τα προϊόντα προέρχονται από την Κίνα ή άλλες χώρες εκτός ΕΕ.
Η νέα ρύθμιση προβλέπει ότι όμιλοι και εταιρίες του εξωτερικού (μη εγκατεστημένες στην Ελλάδα) που πραγματοποιούν εισαγωγές στην Ελλάδα, αλλά το 90% και άνω των ποσοτήτων αυτών καταλήγουν σε άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ, θα μπορούν να εκκαθαρίζουν τον αναλογούντα ΦΠΑ κάνοντας χρήση του συστήματος παρακολούθησης του φόρου της αντίστοιχης χώρας (πχ. Γερμανία, Γαλλία, Ολλανδία κλπ).
Αν για παράδειγμα μια πολυεθνική εταιρία έχει γραφεία και εργοστάσιο στην Ολλανδία και εισάγει εξαρτήματα από την Κίνα για τη συναρμολόγηση των ηλεκτρονικών υπολογιστών της, θα φορολογείται με βάση το σύστημα της χώρας εγκατάστασής της.
Όπως αναφέρεται σε συνοδευτική έκθεση με τις διατάξεις αυτές αναμένεται να μεταφερθεί στη χώρα μας σημαντικός όγκος του διαμετακομιστικού εμπορίου, το οποίο πραγματοποιείται κυρίως στην Ολλανδία». Το ευεργέτημα αφορά επιχειρήσεις που κάνουν εισαγωγές τουλάχιστον 300 εκατ. ευρώ ετησίως. Προϋπόθεση είναι να καταβληθούν στην Ελλάδα οι εισαγωγικοί δασμοί που εισπράττονται κατά την είσοδο στην ΕΕ, οι οποίοι αποτελούν κρατικό έσοδο της χώρας κατά 25% (το υπόλοιπο αποδίδεται στην ΕΕ).
Να μετατρέψει τον Πειραιά σε ... Άμστερνταμ (!) και να ενισχύσει επιχειρηματικές κινήσεις (όπως τη συνεργασία Cosco-Hewlett Packard-ΤΡΑΙΝΟΣΕ) που θα καταστήσουν το λιμάνι του Πειραιά και τη χώρα ολόκληρη «πύλη εισόδου» εισαγόμενων προϊόντων από όλον τον κόσμο προς την Ευρώπη, επιχειρεί η κυβέρνηση.
Με τροπολογία που κατέθεσε το υπουργείο Οικονομικών σε νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας που συζητείται στη Βουλή, η κυβέρνηση ουσιαστικά εξομοιώνει το σύστημα καταβολής ΦΠΑ -για προϊόντα που περνάνε από τα ελληνικά τελωνεία με τελικό προορισμό την υπόλοιπη Ευρώπη- με εκείνο χωρών όπως η Ολλανδία. Έτσι, μεγάλες εταιρίες του εξωτερικού δεν θα έχουν λόγο να μην επιλέγουν τον Πειραιά και την Cosco σαν «πρώτο λιμάνι» της Ευρώπης.
« Στόχος της νομολογίας είναι να διευκολύνει επενδύσεις χωρίς να κινδυνεύσουν τα δημόσια έσοδα, να καταστήσει τον Πειραιά διακομιστικό κέντρο, να μπούμε σε τροχιά ανάπτυξης και να ξεφύγουμε από τη μιζέρια» , δήλωσε ο υφυπουργός Οικονομικών Γ. Μαυραγάνης, μιλώντας στη Βουλή.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται η θέσπιση ενός ευνοϊκού συστήματος καταβολής ΦΠΑ για ξένες επιχειρήσεις που δεν είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα, εφόσον επιλέγουν τη χώρα μας, σαν πύλη εισόδου των προϊόντων τους που θα τα προωθούν στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Με τον τρόπο αυτό επιχειρείται να καταστεί η χώρα μας «κέντρο διαμετακομιστικού εμπορίου», αξιοποιώντας τη γεωγραφική θέση της και προκειμένου να δημιουργηθούν ευνοϊκές συνθήκες για την ανάκαμψη και την απασχόληση. Από την αλλαγή στο σύστημα πληρωμής ΦΠΑ πάντως, αναμένεται μεγάλη αύξηση εσόδων από τους εισαγωγικούς δασμούς, όταν τα προϊόντα προέρχονται από την Κίνα ή άλλες χώρες εκτός ΕΕ.
Η νέα ρύθμιση προβλέπει ότι όμιλοι και εταιρίες του εξωτερικού (μη εγκατεστημένες στην Ελλάδα) που πραγματοποιούν εισαγωγές στην Ελλάδα, αλλά το 90% και άνω των ποσοτήτων αυτών καταλήγουν σε άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ, θα μπορούν να εκκαθαρίζουν τον αναλογούντα ΦΠΑ κάνοντας χρήση του συστήματος παρακολούθησης του φόρου της αντίστοιχης χώρας (πχ. Γερμανία, Γαλλία, Ολλανδία κλπ).
Αν για παράδειγμα μια πολυεθνική εταιρία έχει γραφεία και εργοστάσιο στην Ολλανδία και εισάγει εξαρτήματα από την Κίνα για τη συναρμολόγηση των ηλεκτρονικών υπολογιστών της, θα φορολογείται με βάση το σύστημα της χώρας εγκατάστασής της.
Όπως αναφέρεται σε συνοδευτική έκθεση με τις διατάξεις αυτές αναμένεται να μεταφερθεί στη χώρα μας σημαντικός όγκος του διαμετακομιστικού εμπορίου, το οποίο πραγματοποιείται κυρίως στην Ολλανδία». Το ευεργέτημα αφορά επιχειρήσεις που κάνουν εισαγωγές τουλάχιστον 300 εκατ. ευρώ ετησίως. Προϋπόθεση είναι να καταβληθούν στην Ελλάδα οι εισαγωγικοί δασμοί που εισπράττονται κατά την είσοδο στην ΕΕ, οι οποίοι αποτελούν κρατικό έσοδο της χώρας κατά 25% (το υπόλοιπο αποδίδεται στην ΕΕ).
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου