Βάζουν πλώρη για το «Αφροδίτη» - Έρχεται στην Κύπρο, στο Οικόπεδο 10, η Exxon Mobil του κ. Τίλλερσον!!!

Από το Λαύριο στην Ελλάδα και τη Χάιφα του Ισραήλ ετοιμάζονται για να φτάσουν αρχικά στη Λεμεσό και από εκεί κατευθείαν στο τεμάχιο «10» της κυπριακής ΑΟΖ στο τέλος της εβδομάδας τα δύο ερευνητικά σκάφη με τα εξειδικευμένα υποβρύχια τηλεκατευθυνόμενα ρομπότ που εξασφάλισε η Exxon Mobil, για συγκέντρωση τεχνικών και γεωλογικών στοιχείων από τους στόχους «Άνθεια», «Δελφίνος» και «Γλαύκος».
Οι τρεις στόχοι αποτελούν προτεραιότητα μεταξύ και άλλων που υπάρχουν στο ίδιο τεμάχιο και αναμένεται με το πέρας των ερευνών να επιλεγούν οι δύο πρώτοι στους οποίους θα γίνουν οι είτε ταυτόχρονες είτε διαδοχικές γεωτρήσεις στο τέλος του ερχόμενου καλοκαιριού – αρχές φθινοπώρου.

Στο μεταξύ, σε μια άλλη εξέλιξη, το Υπουργείο Ενέργειας ετοιμάζεται να αποστείλει τις επόμενες μέρες στις Βρυξέλλες για θεώρηση και τυχόν παρατηρήσεις την προκαταρκτική συμφωνία Κύπρου – Αιγύπτου για το θεσμικό πλαίσιο που θα καλύπτει τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου που θα ξεκινά από την κυπριακή ΑΟΖ -και αρχικά από το κοίτασμα Αφροδίτη- προς το τερματικό υγροποίησης της Αιγύπτου. Αν υπάρχουν παρατηρήσεις, θα γίνουν οι απαραίτητες τροποποιήσεις με κοινή συμφωνία Κύπρου και Αιγύπτου και θα υπογραφεί και επίσημα η συμφωνία.

Η συνεργασία Κύπρου-Αιγύπτου είναι άριστη προς αυτή την κατεύθυνση, αναφέρουν πηγές του «Φ», υποδεικνύοντας ότι στο συνέδριο Petroleum Week στο Λονδίνο όπου προέβη στις σχετικές αποκαλύψεις την Παρασκευή ο υπουργός Πετρελαίων της Αιγύπτου, παρών ήταν και ο εκτελεστικός διευθυντής της Εταιρείας Υδρογονανθράκων Κύπρου, Πάνος Κελάμης.
Στο μεταξύ, κατ’ αρχή συμφωνία, όπως έγραψε ο «Φ», υπάρχει και μεταξύ πωλητών που έχουν τα δικαιώματα του «Αφροδίτη» και αγοραστών, δηλαδή του τερματικού υγροποίησης.

Ωστόσο, για την οριστικοποίησή της απαιτούνται ακόμα δύο βήματα. Το πρώτο είναι η διακρατική συμφωνία. Το δεύτερο η εξασφάλιση έγκρισης από την Κυπριακή Δημοκρατία για τους όρους και τις φόρμουλες πώλησης, αφού είναι και ο μεγαλύτερος δικαιούχος των εσόδων, ενώ και οι εταιρείες έχουν τις δικές τους διεκδικήσεις προς τη Δημοκρατία στο πλαίσιο του πάρε-δώσε για εξασφάλιση μεγαλύτερου οφέλους.
Όπως επεσήμανε τη Δευτέρα ο υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Λακκοτρύπης, η ανάπτυξη των κοιτασμάτων θα ξεπεράσει τα €3 δισ. και η κατασκευή του αγωγού πάνω από €1 δισ. Ο ίδιος εξήγησε ότι το έργο του αγωγού που θα πρέπει να το αναλάβει μια κοινοπραξία.

Ήδη, οι εταιρείες που εμπλέκονται στις διαπραγματευτικές διαδικασίες έχουν εκφράσει τη βούλησή τους να επενδύσουν σε αυτόν τον αγωγό, κάτι που δείχνει ότι είναι βιώσιμος.
Για να αντιληφθούμε τα μεγέθη, αξίζει να σημειώσουμε ότι είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η συμφωνία για πώληση αερίου από τα κοιτάσματα «Ταμάρ» και «Λεβιάθαν» του Ισραήλ προς την Αίγυπτο αφορούν ποσότητα 2,4 τρισ. κ. ποδών έναντι $15 δισ.
Το «Αφροδίτη» είναι πιστοποιημένο για κατά μέσο όρο 4 τρισ. κ. πόδια, που προφανώς το μεγαλύτερό του μέρος θα περιληφθεί στην ανάλογη συμφωνία πώλησης.

Η τρίτη εξέλιξη στα ενεργειακά θέματα της Κύπρου, που δεν σταματά, είναι οι διαδικασίες αξιολόγησης των ποσοτήτων φυσικού αερίου στο κοίτασμα Καλυψώ, που γίνονται από πλευράς ΕΝΙ σε συνεργασία και με τη νορβηγική PGS, όπως και άλλους εξειδικευμένους διεθνείς οίκους.

Στο μεταξύ, αξίζει να σημειωθεί ότι αν και το «Saipem 12.000» βρίσκεται στα ανοικτά της Λεμεσού, σε ετοιμασίες για να βάλει πλώρη για τα ανοικτά της Ραμπάτ του Μαρόκου, εξακολουθούν να βρίσκονται σε ισχύ τόσο οι τρεις Navtex της Κυπριακής Δημοκρατίας για τον στόχο Σουπιά όπως και οι δύο τουρκικές που επικαλύπτουν αυτές της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Τουρκική φρεγάτα, μεταξύ άλλων, εξακολουθεί να τριγυρνά σαν μπάστακας στη «Σουπιά», ενώ συνεχίζεται και η αναστάτωση στη διεθνή ναυσιπλοΐα, με τους Τούρκους να εκδιώχνουν κάθε τύπου πλοίο που έχει πορεία μέσα από την περιοχή της παράνομης Navtex.
Μέχρι και τη Δευτέρα, το αρμόδιο συντονιστικό όργανο για τις Navtex στην περιοχή μας, το Ισπανικό Βασιλικό Ναυτικό, δεν δημοσίευσε τις νέες προκλητικές Navtex της Τουρκίας, για επιστημονικές έρευνες με γερμανικό πλοίο μεταξύ Κύπρου και Κρήτης και νοτιοδυτικά της Κρήτης.

Φιλελεύθερος

Σχόλια