ΓΙΑΤΙ το «Ήλιος, Θάλασσα και Νησιά» δεν πουλάει τουριστικα στον ασιατικό τουρισμό.

Όταν θέλεις να πουλήσεις ένα προϊόν πρέπει να γνωρίζεις α) καλά το προϊόν σου και ακόμη πιο καλά β) τον πελάτη σου. Ένα κλασικό λάθος είναι το να κάνεις υποθέσεις για το τι αρέσει ή δεν αρέσει στον πελάτη σου. Η Ελλάδα λοιπόν θέλει να πουλήσει το Τουριστικό Προϊόν της και είναι λογικό να θέλει να το πουλήσει σε όλο τον κόσμο.
Γράφει ο Γιώργος Αναγνωστόπουλος*
Η Ελλάδα όμως πούλησε την εικόνα της ως «Ήλιος, Θάλασσα και Νησιά» σε τέτοιο βαθμό, με αποτέλεσμα να ταυτιστεί με αυτή την εικόνα και να της είναι πολύ δύσκολο σήμερα να πουλήσει το τουριστικό προϊόν της υπόλοιπης Ελλάδας που δεν έχει θάλασσα ή τους μη θερινούς μήνες που δεν έχει ζέστη, ή δεν συμπίπτει με την περίοδο διακοπών των επισκεπτών της, που είναι την καλοκαιρινή περίοδο.
Σε γενικές γραμμές η Ελλάδα υστερεί σε σχέση με άλλες χώρες στην πώληση του τουριστικού προϊόντος της. Γιατί; Παρότι η χώρα εκτός από τις φυσικές της ομορφιές έχει να επιδείξει μία τεράστια πολιτιστική και καλλιτεχνική κληρονομιά, δεν καταφέρνει να την προβάλει όπως η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία, η Αγγλία η ακόμη και η Ολλανδία.
Κάποιες προβλέψεις μιλάνε για 30 εκ. τουρίστες εφέτος (αύξηση 7,6%), κάτι όμως συγκυριακό γιατί μεγάλες ανταγωνίστριες χώρες της Ελλάδας, όπως η Αίγυπτος, η Τουρκία και η Τυνησία είναι εκτός αγοράς λόγω τρομοκρατίας. Η Ελλάδα λοιπόν προτιμάται εφέτος γιατί είναι φθηνότερη από την Ιταλία, την Ισπανία και την Πορτογαλία και σαφώς φθηνότερη από την ακριβή Γαλλία.
Χρόνια τώρα ακούμε για την προσπάθεια προσέλκυσης της ανώτερης οικονομικά τάξης τουριστών, γιατί η Ελλάδα προσελκύει κυρίως τουρισμό χαμηλού προϋπολογισμού. Υπήρχε και υπάρχει ακόμη μία τάση να ταυτίζουμε την τάξη τουριστών υψηλού εισοδήματος με τους Αμερικανούς τουρίστες, κάτι τελείως λάθος. Το ευρώ, η Ελλάδα και η Ευρώπη γενικότερα, είναι πολύ ακριβή για την πλειοψηφία των Αμερικανών.
Το υποκατάστατο των Αμερικανών για κάποιο διάστημα ήταν οι Ρώσοι, όχι όμως πια, η ρωσική οικονομία είναι σε πολύ δύσκολη θέση με αποτέλεσμα να έχει επηρεαστεί το εισόδημα των Ρώσων πολιτών, να έχει μειωθεί η αξία του ρουβλίου σε σχέση με το δολάριο και με το ευρώ, με αποτέλεσμα να έχει περιορίσει τα ταξίδια.
Τι μένει; Οι Κινέζοι. Βάσει έρευνας οι Κινέζοι είναι αυτοί που ξοδεύουν περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον τουρίστα στον κόσμο, κατά την διάρκεια του ταξιδιού τους. Πόσοι Κινέζοι βγήκαν για τουρισμό εκτός Κίνας για το 2016; «Μόνο» 122 εκατομμύρια. Πόσοι επισκέφτηκαν την Ελλάδα; 150.000 ΜΟΝΟ. Η Ελλάδα είναι από τις τελευταίες χώρες στην προτιμήσεις των Κινέζων. Γιατί άραγε; Δεν έχει προβληματιστεί το αρμόδιο Υπουργείο με αυτή την αποτυχία; Πώς σκοπεύει να ανατρέψει την αρνητική αυτή κατάσταση;
Αν η FOSUN που είναι ένας από τους μεγαλύτερους TOUR OPPERATORS της Κίνας, ελπίζει σε μερικά χρόνια να μπορέσει να κατευθύνει 1,5 εκατ. Κινέζους τουρίστες (ΜΟΝΟ;) στην Ελλάδα, θα πει ότι έχει βρει τεράστιες δυσκολίες συνεννόησης με την ελληνική πλευρά.

Ας πάμε πιο κάτω όμως, για να δούμε τι γίνεται με τους Γιαπωνέζους ή τους Κορεάτες. Οι αριθμοί δείχνουν ότι 17 εκατ. Γιαπωνέζοι και 19 εκατ. Κορεάτες ταξίδεψαν στο εξωτερικό. Πόσοι από αυτούς επισκέφτηκαν την Ελλάδα; Πολύ λίγοι δυστυχώς.
Εδώ πρέπει να αρχίσουν να μπαίνουν κάποια σοβαρά ερωτήματα, 1) Γιατί η Ελλάδα αδυνατεί να προσελκύσει τους τουρίστες από την Άπω Ανατολή; 2) Τί θα μπορούσε να προσελκύσει τον τουρισμό της Άπω Ανατολής; 3) Τι δεν αρέσει στους τουρίστες της Άπω Ανατολής; 4) Γιατί είναι εξαιρετικά σημαντικοί οι τουρίστες από την Άπω Ανατολή για τον Ελληνικό Τουρισμό;
Η απάντηση στην πρώτη ερώτηση είναι ότι η Ελλάδα ΔΕΝ έχει αναπτύξει ένα τουριστικό προϊόν που να ανταποκρίνεται στα γούστα των Ασιατών ταξιδιωτών ώστε να την προτιμήσουν και μένει προσκολλημένη σε ένα μοντέλο που συνοψίζεται στο ΗΛΙΟΣ-ΘΑΛΑΣΣΑ με ολίγη από ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΕΣ. Το μοντέλο αυτό ΔΕΝ ταιριάζει στους Ασιάτες για τους ακόλουθους λόγγους, εν συντομία.
Οι Ασιάτες ΔΕΝ ΑΓΑΠΟΥΝ τον ΗΛΙΟ. Ο Ήλιος σημαίνει Μαύρισμα και το Ηλιοκαμένο Δέρμα που τόσο αρέσει σε εμάς, γι’ αυτούς αντιπροσωπεύει την επιτομή της Ασχήμιας και της «μπασκλασαρίας» (ενδεικτικό της εργατικής τάξης)!
Στις συσκευασίες των περισσότερων προϊόντων περιποίησης δέρματος των ασιατικών αγορών, όπως στις διεθνείς μάρκες NIVEA, LOREAL κ.λπ., υπάρχει η ένδειξη «WHITENING» με μεγάλα γράμματα. Η ένδειξη αυτή μπαίνει για να προσελκύσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών, που σε απλή μετάφραση σημαίνει ότι το προϊόν ΛΕΥΚΑΙΝΕΙ το ΔΕΡΜΑ!!!
Δεύτερον, η πλειοψηφία των Ασιατών δεν τρελαίνεται με τη θάλασσα, την οποία μάλλον φοβούνται και η πλειοψηφία τους δεν ξέρει καν μπάνιο. Άρα, το δίπτυχο ΗΛΙΟΣ και ΘΑΛΑΣΣΑ που αρέσει τόσο πολύ σε εμάς, σε πολλούς από αυτούς είναι απλώς απωθητικό!
Οι Ασιάτες (πλην εξαιρέσεων) αγνοούν τον Κλασσικό Ελληνικό Πολιτισμό και την Ελληνική Ιστορία, άρα η προσέλκυση ενδιαφέροντος για τον Αρχαίο Ελληνικό Πολιτισμό είναι δύσκολη επικοινωνιακά, εν αντιθέσει με την περίοδο της Αναγέννησης με την οποία είναι εξοικειωμένοι, εξ ου και το μεγάλο τους ενδιαφέρον να επισκεφθούν την Ιταλία, τη Γαλλία κ.λπ.
Υπάρχει και το Πρόβλημα του Φαγητού με τους Ασιάτες, καθώς στην πλειοψηφία τους ΔΕΝ είναι ανοιχτοί σε Νέες Γεύσεις. Το μόνο Ελληνικό φαγητό που τους αρέσει είναι το κρέας και ειδικά το αρνί στην σούβλα ή στα κάρβουνα που σερβίρουν οι χασαποταβέρνες ανά την Ελλάδα!
Προς επίρρωση των ανωτέρω, δεν έχετε παρά να επισκεφθείτε οποιοδήποτε βράδυ τις ταβέρνες της Βάρης όπου θα δείτε τραπέζια με παρέες Κινέζων να απολαμβάνουν το φαγητό. Ο λόγος είναι απλός για τους Κινέζους: Τους αρέσει η κουζίνα της Μογγολίας που είναι εστιασμένη στο αρνί, η οποία έχει κάποιες ομοιότητες με την ελληνική, αλλά παραδέχονται ότι ο τρόπος ο δικός μας είναι κατά πολύ ανώτερος από τον μογγολικό.
Το επόμενο πρόβλημα είναι το γλωσσικό, καθώς η πλειοψηφία των Κινέζων, Κορεατών και Γιαπωνέζων ΔΕΝ μιλάει Αγγλικά. Άρα, εκτός των Αρχηγών Γκρουπ που θα μιλάνε τη γλώσσα των εκάστοτε επισκεπτών από την Άπω Ανατολή, χρειάζεται και έντυπο αλλά και οπτικοακουστικό υλικό στη γλώσσα τους.
Συμπέρασμα, αν το αρμόδιο Ελληνικό Υπουργείο είχε προσλάβει μερικούς εξειδικευμένους τουριστικούς συμβούλους από την Κίνα, την Κορέα και την Ιαπωνία, θα τα γνώριζε όλα αυτά και επομένως θα μπορούσε να χαράξει μία ρεαλιστική στρατηγική προσέλκυσης αυτών των τουριστών που είναι τόσο πολύτιμοι για τον Ελληνικό Τουρισμό.

Με αυτό τον τρόπο ο Ελληνικός Τουρισμός θα μπορούσε να μετατραπεί από εποχιακός σε δωδεκάμηνο και από το να είναι ανεπτυγμένος κυρίως πάνω στα παράλια, να αναπτυχθεί τουριστικά και η Ηπειρωτική Ελλάδα.
Ο λόγος που αυτοί οι τουρίστες είναι ΙΔΑΝΙΚΟΙ για μας είναι ότι: ΔΕΝ τους πειράζει η συννεφιά, η βροχή και το κρύο. Τους αρέσουν περισσότερο τα Ορεινά Τοπία, οι Λίμνες, οι Καταρράκτες και η Πεζοπορία. Τους αρέσει να επισκέπτονται Ναούς και Μνημεία. Είναι απίστευτοι τζογαδόροι και θα ενθουσιάζονταν με την ιδέα να επισκεφθούν και να παίξουν σε Καζίνο και Ιππόδρομο.
Εάν οργανωνόταν το Ηπειρωτικό / Χειμερινό Τουριστικό προϊόν επάνω τους, θα λυνόταν και το διατροφικό τους πρόβλημα, μιας και η κινέζικη επιχειρηματική μειονότητα που ζει στην Ελλάδα θα κάλυπτε σε χρόνο μηδέν την ανάγκη αυτή, σε όλα τα σημεία ενδιαφέροντος.
Τελευταίο αλλά εξίσου σημαντικό, οι λαοί αυτοί ΔΕΝ έχουν θεσμοθετημένη περίοδο διακοπών, άρα ταξιδεύουν οποιαδήποτε εποχή! Φεύγουν δε για τουρισμό με γεμάτες τις τσέπες, διότι ειδικά οι Κινέζοι που ταξιδεύουν στο εξωτερικό για τουρισμό, είναι όλοι εύποροι και κάνουν πολλές αγορές κατά την διάρκεια του ταξιδιού τους, για αναμνηστικά, δώρα σε συγγενείς, αλλά και για να κάνουν φιγούρα στο κοινωνικό τους περιβάλλον.
Οι λαοί αυτοί δεν έχουν την κουλτούρα του φιλοδωρήματος και δεν αφήνουν ποτέ και πουθενά φιλοδώρημα, εάν επισκεφθείτε μία από αυτές τις χώρες και αφήσετε φιλοδώρημα, θα σας το επιστρέψουν χαμογελώντας πιστεύοντας ότι κάνατε λάθος, εάν δε επιμείνετε θα αρνηθούν ευγενικά να το δεχθούν.
Καιρός είναι στις δύσκολες μέρες που ζούμε, το αρμόδιο υπουργείο να χρησιμοποιήσει επιτέλους αντί της πολιτικής φλυαρίας, την κοινή λογική που τόσο λείπει από την Ελλάδα και να καλύψει την δωδεκάμηνη τουριστική πολιτική του τόπου μας, με τρόπους απλούς που δεν χρειάζονται καν σημαντικές επενδύσεις.
*Ο Γιώργος Αναγνωστόπουλος (skyward_technologies_ltd@yahoo.com) έχει ζήσει και έχει εργαστεί επί χρόνια σε επιτελικές θέσεις στην κινεζική βιομηχανία, ενώ διετέλεσε επί σειρά ετών ανώτατο στέλεχος του διεθνούς χρηματοπιστωτικού τομέα, με πολυετή θητεία στο εξωτερικό.


ΠΗΓΗ

Σχόλια