Γράφει ο Timothy Alexander Guzman για το ιστολόγιο Silent Crow News
Απόδοση: "Ας Μιλήσουμε Επιτέλους!"
Τα συμβατικά (ή εταιρικά, όπως επίσης αποκαλούνται) μέσα μαζικής ενημέρωσης έχουν αρχίσει πρόσφατα να κινούνται προς την κατεύθυνση της αντικατάστασης του έμψυχου δημοσιογράφου με ρομπότ, προωθώντας ένα είδος “αυτοματοποιημένης δημοσιογραφίας” για την παραγωγή ειδήσεων. Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι οι δημοσιογράφοι των εταιρικών μέσων ενημέρωσης, οι οποίοι λειτουργούν σήμερα κάτω από την μηχανή προπαγάνδας, είναι ανεξάρτητοι και αφοσιωμένοι στην αναζήτηση της αλήθειας.
Ωστόσο, περισσότερο από ποτέ, τα τραστ των εταιρικών μέσων ενημέρωσης αντικαθιστούν σταδιακά τους συμβατικούς δημοσιογράφους με ρομπότ, τα οποία είναι σε θέση να παράγουν διπλάσιο αριθμό άρθρων, με ταχύτερο ρυθμό, με σκοπό την αύξηση της ανταγωνιστικότητας αυτών των εταιρειών. Αυτός, φυσικά, είναι μόνο ένας από τους λόγους για την νέα αυτή τάση, αφού υπάρχει ένα ευρύτερο σκεπτικό πίσω από την χρήση της νέας προηγμένης τεχνολογίας στον τομέα της ενημέρωσης.
Όπως είναι ήδη γνωστό, τα ρομπότ έχουν από καιρό αντικαταστήσει τους ανθρώπους σε διάφορες βιομηχανίες, ειδικά στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπου έχουν ήδη εκτοπίσει το ανθρώπινο δυναμικό στις γραμμές παραγωγής. Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης δεν αποτελούν εξαίρεση. Πρόσφατα, η “New York Post” (μια εφημερίδα προπαγάνδας τύπου ταμπλόιντ) ανέφερε σε άρθρο της, ότι ο αρχισυντάκτης του“Bloomberg” και μέλος της λέσχης Bilderberg, John Micklethwait, δήλωσε στους 2.400 περίπου δημοσιογράφους του “Bloomberg”, σε υπηρεσιακό σημείωμα, ότι θα προχωρήσει στην σύσταση μιας ομάδας 10 ατόμων, της οποίας αποστολή θα είναι να μελετήσει “πώς θα αυξηθεί η χρήση του αυτοματισμού στην συγγραφή άρθρων και στο ρεπορτάζ”. Συγκεκριμένα, στο υπηρεσιακό αυτό σημείωμα προς το προσωπικό ο Micklethwait ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:
"Ποιος είναι ο λόγος να απασχολούμε δημοσιογράφους, τη στιγμή που με την χρήση υπολογιστών θα έχουμε θεαματική αύξηση της παραγωγής"; Ο Micklethwait προφανώς άγγιζε ένα θέμα, το οποίο ήδη απασχολούσε σοβαρά και προκαλούσε έντονη ανησυχία στο προσωπικό.
Μια ειρωνεία της αυτοματοποίησης είναι ότι είναι αποτελεσματική μόνο εφ’ όσον συμπληρώνεται και ελέγχεται από ανθρώπους. Αυτό ισχύει και για τους δύο κύριους τύπους αυτοματοποιημένης δημοσιογραφίας. Στον πρώτο τύπο, ο υπολογιστής δημιουργεί ένα άρθρο ή έναν τίτλο. Ωστόσο, είναι απαραίτητη η ανθρώπινη παρέμβαση, ώστε να γνωρίζει ο υπολογιστής τι ακριβώς να αναζητήσει, πού να το ψάξει, αλλά και για να εξασφαλίζεται, προς όφελος του αναγνώστη, η ανεξαρτησία και η διαφάνεια. Στο δεύτερο τύπο, ο υπολογιστής εντοπίζει μια τάση, παράγει ένα μέρος ενός άρθρου και ουσιαστικά υποβάλλει το εξής ερώτημα: «Θέλετε να προσθέσετε ή να αφαιρέσετε κάτι και στη συνέχεια να δημοσιευθεί; Να έχετε υπ’ όψιν, ότι θα θεωρηθεί ως έγγυρο δημοσίευμα του “Bloomberg” μόνο εάν το προσυπογράψετε”.
Ωστόσο, επιλέγοντας να αγνοεί αυτόν τον παράγοντα, ο Micklethwait συμπεραίνει στο σημείωμά του: “Εάν όλη η διαδικασία γίνει σωστά, η αυτοματοποιημένη δημοσιογραφία έχει τη δυνατότητα να προσδώσει μια νέα ενδιαφέρουσα διάσταση σε όλα τα είδη απασχόλησης στον χώρο της επαγγελματικής δημοσιογραφίας”,
Το περιοδικό “New York Magazine” δημοσίευσε ένα άρθρο το 2014 με τίτλο “Τα ρομπότ κατακλύζουν την βιομηχανία της ειδησεογραφίας, με θεαματικά αποτελέσματα για τους δημοσιογράφους”, στο οποίο υπήρχε και μια συνέντευξη με έναν ανεξάρτητο αρθρογράφο, τον Ken Doctor:
“Ο Ken Doctor, ανεξάρτητος αρθρογράφος που επί χρόνια μελετά και σχολιάζει την βιομηχανία των ειδήσεων, μου είπε τις προάλλες ότι η αύξηση του αριθμού των άρθρων από ρομπότ είναι ένα φαινόμενο που χαρακτηρίζει την εποχή μας, τόσο από τεχνολογική άποψη, όσο και ως αποτέλεσμα των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η βιομηχανία ειδήσεων, λόγω της οικονομικής αστάθειας, η οποία έχει οδηγήσει τις εταιρείες μέσων μαζικής ενημέρωσης στην αναζήτηση τρόπων μείωσης των εξόδων τους. “Τα ρομπότ είναι απλώς άλλο ένα εργαλείο της νέας δημοσιογραφίας”, τονίζει. “Στο μέλλον”, κατά την εκτίμηση του Ken Doctor,“τα ρομπότ δεν θα γίνουν μόνο ανταγωνιστές των δημοσιογράφων. Θα συνεργάζονται μαζί μας, με το να δημιουργούν παραγράφους που θα βασίζονται σε καταχωρημένα δεδομένα, τις οποίες εμείς θα μπορούμε στη συνέχεια να συμπληρώνουμε με τη δική μας ανάλυση, δημιουργώντας ένα υβριδικό άρθρο, το οποίο θα είναι καλύτερο από το αντίστοιχο που θα προέκυπτε ως αποτέλεσμα μιας εξ ολοκλήρου ανθρώπινης προσπάθειας”.
“Η δημοσιογραφία μετατρέπεται σε πιο εξειδικευμένη δουλειά”, υπογραμμίζει ο Doctor. “Το να έρχεσαι απλά στα γραφεία της εφημερίδας, να διαβάζεις ένα δελτίο Τύπου ή να παίρνεις συνέντευξη από ένα και μόνο πρόσωπο, και μετά να γράφεις ένα άρθρο κατανοητό με 750 λέξεις, δεν θα αρκεί πλέον. Η θετική πλευρά της νέας αυτής πραγματικότητας είναι ότι θα χρησιμοποιούμε υπολογιστές για την βασική δουλειά της οργάνωσης των δεδομένων. Την κρίση και την ανάλυση, την ερμηνεία, αλλά και το αποτέλεσμα της πείρας, αν θέλετε, θα το συνεισφέρει ο άνθρωπος”.
Το 2014, το πρακτορείο Associated Press συνεργάστηκε με την εταιρεία Automated Insights (AI), προκειμένου να παράξει για πρώτη φορά αυτοματοποιημένα άρθρα επαγγελματικού επιπέδου, χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα Wordsmith αυτής της εταιρείας. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της Automated Insights (AI):
“Το πρακτορείο Associated Press, σε συνεργασία με την Automated Insights και την ZacksInvestment Research, χρησιμοποιεί την τεχνολογία αυτοματισμού για την συγγραφή άρθρωνεπαγγελματικού επιπέδου. Προηγουμένως, η συγγραφή τέτοιου είδους άρθρων γινόταν από τους δημοσιογράφους του Associated Press. Το πρακτορείο παράγει σήμερα περίπου 3.700 άρθρα για αμερικανικές και καναδικές εταιρείες, πάνω από 12 φορές περισσότερα από όσα δημιουργούσαν οι δημοσιογράφοι και οι συντάκτες του Associated Press με τον συμβατικό τρόπο”.
Η αντικατάσταση του ανθρώπου από ρομπότ στην αίθουσα σύνταξης είναι απλά άλλος ένας τρόπος κατάργησης των δημοσιογράφων, με σκοπό την μείωση του κόστους εργασίας. Ακριβώς όπως τα Mc Donalds, λόγω της αύξησης του κατώτατου ωρομίσθιου σε 15 δολάρια σε όλες τις πολιτείες των ΗΠΑ, κατάργησαν ένα μεγάλο μέρος του εργατικού δυναμικού τους και το αντικατέστησαν με ρομπότ στην εξυπηρέτηση των πελατών.
Παρά το γεγονός ότι ο Ken Doctor τονίζει, ότι ο τρόπος με τον οποίο τα ρομπότ θα συνεργάζονται με ανθρώπους (στην παροχή και οργάνωση των βασικών δεδομένων) είναι απαράδεκτος και ανώφελος, αφού στη συνέχεια, στο πιο ουσιαστικό στάδιο, θα είναι αναγκαία η ανθρώπινη παρέμβαση και πείρα, για να προκύπτει η τελική ανάλυση και να παράγεται ένα «υβριδικό άρθρο», είναι φανερό ότι όλα γίνονται με στόχο την μείωση του κόστους για τους ιδιοκτήτες και τα στελέχη των εταιρειών.
Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας που πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν είναι το γεγονός ότι η συνεργασία ανθρώπων και ρομπότ στην παραγωγή ειδήσεων εύκολα ελέγχεται από τους ανώτερους διοικητικούς. Σύμφωνα με άρθρο του Charles Lewis στο περιοδικό “Politico” το 2014, ένας δημοσιογράφος έρευνας, παραγωγός, ιδρυτής και πρώην διοικητικό στέλεχος του Center for Public Integrity (CPI), σε άρθρο του με τίτλο “Ο λόγος της παραίτησής μου από την εκπομπή ‘60 Minutes’ ” απεκάλυψε:
“Λιγότερες εμπορικές εταιρείες στον τομέα των ειδήσεων στηρίζουν σήμερα την ερευνητική δημοσιογραφία από ό,τι σε οποιαδήποτε άλλη φάση της σύγχρονης ιστορίας. Οι δημοσιογράφοι σήμερα – ιδίως εκείνοι που επιδιώκουν με ζήλο την αλήθεια που οι κυβερνήσεις, οι επιχειρήσεις και άλλοι ισχυροί θεσμοί επιδιώκουν να αποκρύψουν – είναι αναμφισβήτητα πιο μόνοι, πιο εκτεθειμένοι και πιο ευάλωτοι σε επαγγελματική, ακόμη και σε σωματική βλάβη, από ποτέ. Σίγουρα επείγει η εξεύρεση μιας λύσης”.
Το 2005, ο Charles Lewis παραιτήθηκε από το Center for Public Integrity, του οποίου ο έλεγχος έχει περάσει πλέον στα χέρια του Ιδρύματος Ford (γνωστού για την στενή του σχέση με την CIA), του Open Society Foundation του Τζορτζ Σόρος και άλλων εταιρικών ιδρυμάτων, γνωστών ως σημαντικών αρωγών μη κερδοσκοπικών οργανώσεων (ΜΚΟ).
Τελικά, τα εταιρικά μέσα ενημέρωσης θα μετατραπούν σε ανταγωνιστική αγορά για τους δημοσιογράφους, ειδικά εάν συναγωνίζονται ρομπότ, που δεν θα απαιτούν μισθό, συνταξιοδότηση ή παροχές υγειονομικής περίθαλψης. Και δεν θα διστάσουν να κάνουν χρήση αυτής της επιλογής όσοι διαχειρίζονται ή έχουν στην ιδιοκτησία τους εταιρικά μέσα ενημέρωσης, ειδικά όταν πρόκειται να αυξήσουν τα κέρδη τους και να προωθήσουν τα δικά τους πολιτικά συμφέροντα.
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου