Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Νέος «φόρος πλούτου» – Θα επιβάλλεται στο σύνολο της κινητής και ακίνητης περιουσίας των πολιτών


Φόρο για τον πλούτο ή αλλιώς τον λεγόμενο «φοροπλούτο» σε κινητή και ακίνητη περιουσία των πολιτών σχεδιάζει η κυβέρνηση… Στο ίδιο πλαίσιο μάλιστα λέγεται ότι ο ΕΝΦΙΑ θα καταργηθεί ή, ορθότερα, θα αντικατασταθεί από έναν νέο φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας (τον παλαιό ΦΜΑΠ), ο οποίος όμως θα ενσωματωθεί στον ενιαίο φόρο που θα επιβληθεί.
Ο λεγόμενος «φόρος πλούτου» θα βασίζεται στο ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο με τα στοιχεία που είχαν καταθέσει οι φορολογούμενοι την περίοδο 2017 – 2018 και θα επιβάλλεται όχι μόνο στα ακίνητα, αλλά και σε όλα τα κινητά περιουσιακά στοιχεία. Δηλαδή κτίσματα, οικόπεδα, αγροτεμάχια, αυτοκίνητα, μοτοσυκλέτες, έργα τέχνης, σκάφη αναψυχής και άλλα περιουσιακά στοιχεία μεγάλης αξίας.
Το σχέδιο που επεξεργάζεται το ΥΠΟΙΚ θα προβλέπει παράλληλα αφορολόγητα όρια και μειώσεις συντελεστών ακόμη και εισφορών για φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις.
Στόχος της κυβέρνησης είναι να εισπράττει όσα και με τον ΕΝΦΙΑ, επομένως θα υπάρξουν μεν μειώσεις στους συντελεστές του φόρου ακινήτων, ώστε να μην επιβαρυνθούν υπέρμετρα οι ιδιοκτήτες, αλλά με τα υπόλοιπα περιουσιακά στοιχεία τα έσοδα θα είναι όπως και σήμερα, 2,65 δισ. ευρώ, ίσως και ακόμη περισσότερα.
Όπως αναφέρει το in.gr, παράγοντες της αγοράς τονίζουν ότι ένας τέτοιος φόρος, με τα έσοδα που θα είχε, θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει μειώσεις άλλων φόρων, όπως π.χ. να μην πληρώνουν οι ιδιοκτήτες μικρών ακινήτων, να υποχωρήσει ο συντελεστής στις επιχειρήσεις από το 29% στο 26%, να δοθούν άλλες παροχές, στις οποίες έτσι κι αλλιώς η κυβέρνηση ποντάρει.

Η κυβέρνηση εκτιμά ότι η ενεργοποίηση του μέτρου θα αποκαταστήσει πολλές αδικίες και θα αποκαλύψει μέτωπα φοροδιαφυγής που μπορούν να ελεγχθούν.
Όπως αναφέρεται, πρόκειται για μια σημαντική φορολογική παρέμβαση προκειμένου να κατανεμηθούν δικαιότερα τα φορολογικά βάρη και να υπάρξει δημοσιονομικός χώρος που θα χρηματοδοτήσει τα επόμενα χρόνια μειώσεις συντελεστών για επιχειρήσεις, φυσικά πρόσωπα, παροχή φοροαπαλλαγών για επενδύσεις και μείωση των ασφαλιστικών εισφορών.
Κυβερνητικό στέλεχος έλεγε ότι το οικονομικό επιτελείο θέλει να βεβαιώνει κάθε χρόνο 3,2 δισ. ευρώ και για τον λόγο αυτόν θα υπάρξουν αυξήσεις στις επιβαρύνσεις των εχόντων πολλά τετραγωνικά μέτρα.
Σημειώνεται ότι τα έσοδα του Δημοσίου από τον ΦΑΠ του 2011 με αφορολόγητο όριο 200.000 ήταν περίπου 800 εκατ. ευρώ και αφορούσαν 560.000 ιδιοκτήτες ακινήτων.
Τι απέδιδε ο ΦΜΑΠ
Υπενθυμίζεται ότι ο ΦΜΑΠ εφαρμόσθηκε για πρώτη φορά το 1997 και προέβλεπε υψηλό αφορολόγητο. Συγκεκριμένα αφορούσε φορολογουμένους με ακίνητη περιουσία άνω των 243.600 ευρώ για τους άγαμους, 487.200 ευρώ για τους έγγαμους, με προσαύξηση 61.650 ευρώ για καθένα από τα δύο πρώτα παιδιά και 73.400 ευρώ για καθένα από το τρίτο παιδί και πάνω. Ο φόρος υπολογιζόταν με συντελεστές από 0,354% έως 0,944% επί της αντικειμενικής αξίας, για τα φυσικά πρόσωπα.
Ο ΦΜΑΠ διατηρήθηκε για αρκετά χρόνια και το 2009 επανήλθε ως Φόρος Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ), που αρχικά είχε όριο τα 400.000 ευρώ αντικειμενικής αξίας και άνω. Στη συνέχεια το όριο επιβολής ΦΑΠ υποχώρησε στα 300.000 ευρώ για να καταλήξει το 2011 στα 200.000 ευρώ αντικειμενική αξία.
Παρεμβάσεις μείωσης
Σύμφωνα με το «Έθνος», το σχέδιο περιλαμβάνει παράλληλα σειρά παρεμβάσεων για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου, πολλές από τις οποίες έχουν αρχίσει ήδη να ξεδιπλώνονται. Στο φορολογικό τμήμα του αναπτυξιακού σχεδίου αναφέρεται με νόημα ότι θα τηρηθούν οι δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί, μια διατύπωση που παραπέμπει στην τήρηση της θεσπισμένης για το 2020 μείωσης του αφορολόγητου ορίου. Στις παρεμβάσεις μείωσης του φορολογικού βάρους περιλαμβάνεται επίσης:
● Η θέσπιση ειδικών συμφωνιών σταθερού φορολογικού πλαισίου κυρίως στον τομέα των φιλικών προς το περιβάλλον μεγάλων επενδύσεων.
● Η παροχή φορολογικών κινήτρων για επενδύσεις μέσω του νέου αναπτυξιακού νόμου.
● Η αξιοποίηση του περιουσιολογίου.
● Η περαιτέρω επέκταση των ηλεκτρονικών πληρωμών στην οικονομία που ήδη αποδίδει σημαντικά στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
● Η διασταύρωση φορολογικών δηλώσεων και τραπεζικών λογαριασμών για τον εντοπισμό απόκρυψης εισοδήματος.
● Η καταπολέμηση του λαθρεμπορίου στα ενεργειακά προϊόντα και στα καπνικά.
● Η διεύρυνση της φορολογικής βάσης και η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής με παρεμβάσεις όπως αυτή για τη φορολόγηση του εισοδήματος από τη βραχυχρόνια εκμίσθωση ακινήτων μέσω διαδικτυακών πλατφορμών.
● Η ενσωμάτωση στην ελληνική φορολογική νομοθεσία όλων των οδηγιών του ΟΟΣΑ για την καταπολέμηση της διάβρωσης της φορολογικής βάσης με πρακτικές όπως οι ενδοομιλικές συναλλαγές.
● Η καθιέρωση ενός μόνιμου μηχανισμού επικαιροποίησης των αντικειμενικών αξιών με τις εμπορικές αξίες στα ακίνητα για δικαιότερη φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας.
● Η κεντρική διαχείριση της βεβαίωσης και είσπραξης φόρων προκειμένου να γίνει πιο αποτελεσματική η όλη διαδικασία και να αυξηθεί η εισπραξιμότητα φόρων.
● Ο εκσυγχρονισμός και η βελτίωση της αποτελεσματικότητας της φορολογικής διοίκησης.

Σχόλια