Tι έκαναν τα F-35A στην Εσθονία;


H μεταστάθμευση των δυο F-35A από την Αγγλία στην Εσθονία  πέρα από κάποιο συμβολισμό, από τακτικής άποψης δεν είχε και πολύ μεγάλη αξία.
Όταν είχαν μετασταθμεύσει πέρσι F-22A και A-10C, τότε η μετακίνησή του είχε κάποια μεγαλύτερη αξία καθώς είχαν συμμετάσχει σε ασκήσεις, ενώ μελετήθηκαν και σενάρια επιχειρήσεων στην περιοχή.
Τις όποιες απορίες μας τις έλυσαν μάλλον οι aircraft spotters, και συγκεκριμένα ο λογαριασμός στο twitter του CivMilAir, που ανέρτησε τις πορείες αμερικανικών αεροσκαφών τύπων RC-135U/RC-135W και βρετανικού Boeing R1 (RC-135W Rivet Joint) πάνω από την Εσθονία.
To RC-135U Combat Sent έχει σχεδιαστεί να συλλέγει πληροφορίες εκπομπών από τα εχθρικά ραντάρ προκειμένου να τροφοδοτούνται οι βιβλιοθήκες απειλών για τα συστήματα RWR/ECM των αεροσκαφών, ενώ φυσικά το ίδιο ισχύει και για τους πυραύλους αντιραντάρ κοκ. To RC-135W Rivet Joint είναι ένα «κλασικό» αλλά εξαιρετικά προηγμένο αεροσκάφος SIGINT που επίσης συλλέγει ηλεκτρονικές υπογραφές και τροφοδοτεί τις βάσεις δεδομένων της αεροπορίας για κάθε είδους εχθρική εκπομπή. Ο ακριβής εξοπλισμός των RC-135W Rivet Joint αλλά και των RC-135U είναι απόρρητος.
RC-135W Rivet Joint 




Η παρουσία τους στην Εσθονία μπορεί να εξηγηθεί εύκολα. Οι Ρώσοι προφανώς θα ήταν ιδιαίτερα χαρούμενοι για το απρόσμενο «δώρο» της αποστολής των F-35A δίπλα στον θύλακα του Καλίνγκραντ, όπου διατηρούν πολύ ισχυρές αεροπορικές -κι όχι μόνο- δυνάμεις.
Ποιος άλλωστε δεν θα ήθελε να δοκιμάσει τα ραντάρ του απέναντι στο πλέον σύγχρονο μαχητικό κρούσης της Δύσης; μην ξεχνάμε πως ανάλογη προσπάθεια πρέπει να έκανε και η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία με την πτήση του EMB-145AEW νότια της Κρήτης όταν τα πρώτα ισραηλινά μαχητικά F-35I πετούσαν για πρώτη φορά προς το Ισραήλ (η είδηση εδώ).
Συνεπώς η ρωσική αεροπορία θα πρέπει να δοκίμασε ότι μπορούσε να δοκιμάσει, από τα συστήματα εντοπισμού που έχει στο Καλίνγκραντ, ραντάρ εδάφους, ρωσικό ναυιτκό, S-400, Su-30SM κοκ. Μια κίνηση που προφανώς περίμεναν οι Αμερικανοί και σήκωσαν με την σειρά τους ότι καλύτερο είχαν σε αεροσκάφος ELINT/SIGINT για να μαζέψουν τις ψηφιακές υπογραφές των Ρώσων.
Σημειώνουμε πως τα F-35 συνόδευε ιπτάμενο τάνκερ KC-135. Προφανώς η υπογραφή των RC-135 στα ρωσικά ραντάρ δεν διαφέρει από αυτών των KC-135, ενώ όλα τα συστήματα των RC-135 είναι παθητικά, συνεπώς δύσκολα μπορεί ένας χειριστής ραντάρ να καταλάβει αν αυτό που βλέπει στην οθόνη του είναι RC-135 ή KC-135.
Πρoφανώς οι Ρώσοι εξελίσσουν τακτικές εντοπισμού των F-35, ειδικά με τους S-400, τις οποίες και λογικά θα πρέπει να εφάρμοσαν χτες. Σημειώνουμε πως οι S-400 είναι σχετικά σπάνιο όπλο (δεν έχει πουληθεί ακόμη πουθενά εκτός Ρωσίας, Κίνας και Ινδίας), οπότε οι βιβλιοθήκες με τις ηλεκτρομαγνητικές του εκπομπές δεν είναι πλήρεις.
To ίδιο ισχύει και τα Su-30SM με το εξαιρετικό ραντάρ τους Bars-R (η είδηση για την μεταφορά τους στο Καλίνινγκαντ εδώ). Τα RC-135 χτες μάλλον είχαν αυτό τον σκοπό. Τι τελικά έγινε χτες πάνω από την Εσθονία, μάλλον δεν θα το μάθουμε τόσο εύκολα ή δεν θα το μάθουμε ποτέ. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι κάποια στιγμή τα RC-135 τα είδαν και οι Ρώσοι, οπότε θα πήραν τελικά τα μέτρα τους.
Δεν πρέπει να αποκλείσουμε και το γεγονός, τα RC-135 να ήταν εκεί με ανοιχτά τα transponder τους προκειμένου να μην θέσουν οι Ρώσοι σε λειτουργία τα ραντάρ των συστημάτων που έχουν στην περιοχή! Το θέμα έχει σίγουρα μεγάλο ενδιαφέρον, αλλά τα F-35A δεν πρέπει να έφτασαν μέχρι την Βαλτική μόνο για να καταναλώσουν καύσιμα!

(φωτογραφίες από τις πτήσεις των αμερικανικών SIGINT/ELINT αεροσκαφών: λογαριασμός twitter @CivMilAir)

Σχόλια